Zprávy z mise: Vítejte na palubě (III)

11. 7. 2011  |  Petr Kubala  |  Vesmír

Americký raketoplán Atlantis v neděli naposledy zakotvil u Mezinárodní kosmické stanice. Posádka raketoplánu spatřila vesmírný komplex v dáli už kolem 13. hodiny našeho času. K úspěšnému připojení došlo dle plánu v 17:07.

Raketoplán ještě před tím pod stanicí provedl tradiční manévr RPM, při kterém se pomalu otáčel a posádka ISS pořizovala snímky jeho tepelného štítu. Jedná se o jedno z opatření po nehodě raketoplánu Columbia v roce 2003.

Přílet raketoplánu Atlantis k ISS. Na konci nákladového prostoru je dobře patrný modul Raffaello. Foto: NASA
Přílet raketoplánu Atlantis k ISS. Na konci nákladového prostoru je dobře patrný modul Raffaello. Foto: NASA

Dalším opatřením je kontrola tepelného štítu pomoci nástavce OBSS, který je vybaven kamerami a lasery. Posádka nástavec uchytí mechanickým manipulátorem raketoplánu a kontroluje jím zejména náběžné hrany křídel a nos kosmického korábu. Včera pozdě večer oznámilo řídicí středisko posádce, že kontroly tepelného štítu neprokázaly žádné poškození.

Na videu si můžete prohlédnout, jak se Atlantis otáčí při manévru RPM.

Dnes jen na programu připojení modulu Raffaello k ISS a přípravy na zítřejší výstup do kosmu. Vesmírnou procházku neabsolvuje nikdo z osazenstva raketoplánu ale dva američtí členové stálé posádky ISS Ronald Garan a Michael Fossum.

Nos raketoplánu při pohledu z ISS (fotografováno během manévru RPM). Foto: NASA
Nos raketoplánu při pohledu z ISS (fotografováno během manévru RPM). Foto: NASA

Hlavní úkoly výstupu do kosmu si popíšeme zítra ráno v našem online přenosu. Další fotografie najdete na webu NASA.

Východ Slunce krátce po připojení raketoplánu Atlantis k Mezinárodní vesmírné stanici: