Zplodiny z kouře mohou být nebezpečné i po letech

Roman Polach  |  Věda

Tým vědců z Berkeley ukázal, že zplodiny z cigaretového kouře, které se usazují na nábytku i oblečení, poškozují geny a mohou být zdraví nebezpečné.

O zdravotních rizicích kouření i pasivního kouření už toho bylo řečeno a napsáno hodně. V posledních letech se ale začíná objevovat nový anglický pojem „thirdhand smoke“ (tedy doslova „kouř z třetí ruky“, na rozdíl od pojmu pro pasivní kouření „secondhand smoke“) označující zplodiny z kouření, které se usazují na předmětech v okolí kuřáka. Každý, kdo někdy navštívil zakouřenou restauraci, ví, že oblečení i vlasy načichnou kouřem a zápachu se lze zbavit pouze důkladnou koupelí a vypráním oblečení. Zplodiny z kouře se ale samozřejmě usazují i na záclonách, stěnách, nábytku, matracích a peřinách. Jak škodlivé tyto usazeniny mohou být?

Právě to se rozhodli zjistit vědci z americké Lawrence Berkeley National Laboratory a výsledky jejich studie jsou značně alarmující: Podle nich tyto látky poškozují DNA, jsou tedy genotoxické. Vědci umístili do simulovaných laboratorních kuřáren papírové pásky, přičemž v jednom případě byly vystaveny zplodinám z 5 cigaret vykouřených v průběhu asi 20 minut. V druhém případě byly vystaveny kouři 258 hodin po dobu 196 dnů; během té doby se komora celkem zhruba 35 hodin větrala. Vzorky v druhém případě ukázaly větší koncentraci nebezpečných chemických látek a způsobovaly i větší poškození DNA u lidských buněk ve zkumavce. Mají tedy tendenci se na povrchu kumulovat.

Obsahuje nebezpečné karcinogeny

„Tohle je vůbec první studie, která zjistila, že „kouř z třetí ruky“ je mutagenní,“ říká Lara Gundel, spoluautorka studie. „Nitrosaminy, což jsou některé z chemických látek v kouři z třetí ruky, patří mezi nejúčinnější existující karcinogeny. Ulpívají na povrchu věcí, a pokud se nacházejí na oblečení nebo na kobercích, nebezpečí je obzvláště závažné pro děti.“ Podle zjištění vědců dokáží tyto látky u buněčných kultur „polámat“ vlákna DNA i způsobit jejich oxidativní poškození, což může vést k mutacím. To by mohlo u lidí v konečném důsledku vést k nemocem jako je rakovina.

„Kumulativní účinek kouře z třetí ruky je docela významný. Naše zjištění naznačují, že materiály se časem stávají toxičtější,“ říká Gundelová. Dřívější práce vědců z Berkeley ukázala, že rezidua nikotinu mohou reagovat s ozónem a kyselinou dusitou, které se vyskytují ve vzduchu v uzavřených prostorách, a vytvářet nitrosaminy. Ty se pak do lidského těla mohou dostat prakticky jakkoli – dýcháním, potravou i kontaktem s kůží.

Interiér automobilu je dalším místem, ze kterého se stopy po cigaretovém kouři dostávají velmi obtížně

Větrání vám nepomůže

Těchto chemických usazenin se navíc dá jen velice těžko zbavit, podle některých studií se jejich stopy dají najít v bytech i více než dva měsíce po tom, co se z nich kuřáci odstěhovali, a někdy i po několika letech. Nezbavíte se jich ani větráním, klimatizací, čištěním povrchu a moc si nepomůžete ani kouřením jenom na vymezených místech.

„Můžete udělat některá opatření k omezení zápachu, ale je velmi složité tyto předměty zcela vyčistit,“ říká Hugo Destaillats, další z autorů výzkumu. „Nejlepší řešení je znečištěné materiály nahradit, například vyměnit koberec nebo nechat vymalovat.“ A podle Gundelové ani to nemusí pomoct: „I když stěnu vymalujete, to jen na krátkou dobu překryje zápach, ale potom si tyto sloučeniny najdou cestu skrze nátěr.“

Další studie by se měly zaměřit na to, jestli se sloučeniny jako nitrosaminy dají najít i v krvi osob vystavených kouři. Před „kouřem z třetí ruky“ už mezitím varuje i slavná klinika Mayo, která na svém webu píše, že jediný způsob, jak se před ním ochránit, je přebývat v nekuřáckém prostředí, ať už se jedná o váš byt, auto nebo restauraci. Jisté je, že vzhledem k potenciálně závažným zdravotním rizikům budeme o tomto fenoménu slýchat v budoucnu častěji.