Ze sněžného muže se vyklubala vačice

Jaroslav Petr  |  Příroda

Definitivní důkaz o existenci „sněžného muže“ se po důkladné genetické analýze proměnil v blamáž.

Americká genetička Melba Ketchumová pracující v soukromé firmě DNA Diagnostics oznámila v únoru 2013, že provedla analýzu DNA náležející severoamerickému „sněžnému muži“ známého jako „bigfoot“ nebo také „sasquatch“. Teď výsledky její analýzy ověřila nezávislá laboratoř.

Marný hon na sněžného muže

Obyvatelé mnoha světových pohoří věří v existenci záhadné, člověku podobné bytosti. V Mongolsku jí říkají almas, v Himálaji yetti a na americkém kontinentu proslula jako bigfoot či sasquatch. Zoologové a antropologové jsou k existenci tohoto tvora silně skeptičtí. Zvláště pak k jeho americkým zástupcům, protože Nový svět nehostí vyšší primáty, k nimž by měl sasquatch patřit. Řada „důkazů“ o existenci těchto tvorů včetně filmových záznamů se ukázala jako nevěrohodná nebo jako falzifikáty.

Ve vědě však platí, že absence důkazu není důkazem absence. Ani sto neúspěšných výprav do himálajské oblasti Khumbu nebo do severoamerických Skalistých hor není důkazem, že yetti nebo sasquatch neexistují. Naopak, první expedice, která tohoto „sněžného muže“ vystopuje, odchytí ho, odebere mu vzorek krve, provede jeho zevrubnou genetickou analýzu a výsledky zveřejní v seriózním vědeckém časopise, takový důkaz podá.

První DNA analýzy

Zdálo se, že od února 2013 je – alespoň zčásti – takový důkaz k dispozici. Americká veterinářka Melba Ketchumová sice sasquatche nepolapila a vzorky krve mu neodebrala, získala však vzorky, které našli jiní badatelé pátrající v severoamerických pustinách po sasquatchovi. Ketchumová provedla analýzy a jejich výsledky publikovala. Nevybrala si k publikaci prestižní vědecké časopisy Science, Nature nebo PNAS, které by po solidních důkazech o existenci sasquatche jistě skočily. Založila si vlastní časopis. Vydala zatím jen jedno speciální číslo a v něm jen jediný článek. Ten svůj o DNA sasquatche. Kdo si ho chce přečíst, musí si časopis koupit.

Genetická informace sněžného muže se po přezkoumání proměnila v DNA vačice a několika dalších zvířecích druhů.
Genetická informace sněžného muže se po přezkoumání proměnila v DNA vačice a několika dalších zvířecích druhů.

Ketchumová tvrdí, že DNA ze vzorků přisuzovaných sasquatchovi obsahuje částečně lidskou DNA a částečně DNA neznámého tvora. Vyvozuje z toho, že sasquatchové plodili děti s ženami a tito potomci pak vyrůstali mezi sasquatchi. Vzorky analyzované DNA poskytla také novináři Ericu Bergerovi z listu The Houston Chronicle. Ten se obrátil na věhlasného genetika, jenž si přál zůstat v anonymitě, ale slíbil, že DNA zanalyzuje. Berger se těšil na „sólokapra“, až genetik výsledky analýz Melby Ketchumové potvrdí.

„Jsem opravdu zklamán,“ komentoval Berger nedávno výsledky nezávislé analýzy. „Ale věda je pro mě ten nejvyšší arbitr. Vzorek údajné DNA sasquatche je směsí DNA vačice a několika dalších zvířecích druhů.“

Takže důkaz existence sasquatche se opět „vypařil“. Ale ani to nelze považovat za definitivní důkaz o tom, že sasquatch neexistuje. Možná už zítra, za týden, za měsíc nebo třeba za rok někdo někde sasquatche vystopuje, chytí…