Zbraně hromadného ničení jsou i v říši hmyzu

Jaroslav Petr  |  Příroda

Asijský brouk válcuje konkurenci pomocí mikroorganismu, který využívá jako zbraň hromadného ničení.

Asijský příbuzný našeho slunečka sedmitečného podniká vítězné tažení světem. Jeho úspěch byl pro vědce dlouho záhadou. Teď jí přišli na kloub. Slunéčko východní (Harmonia axyridis) hostí v těle zvláštního prvoka, tzv. mikrosporidii. Svému „domácímu pánovi“ mikrosporidie neškodí. Když však nakazí jiné druhy hmyzu, pošle je na věčnost.

Zvlčilý pomocník

Cesta do pekel je vydlážděna dobrými úmysly. Platí to i o velkém průšvihu, na který si lidé zadělali v dobře míněné snaze zbavit se nepříjemných hmyzích škůdců. Slunéčka a jejich larvy jsou velcí dravci. Rádi si pochutnají na mšicích, kterých za den zkonzumují třeba i stovku. Zemědělci rádi využívají služeb těchto brouků, protože se vyhnou používání chemických insekticidů.

Slunéčko východní (Harmonia axyridis) pochází z Číny a Japonska. Pěstitelé skleníkových rostlin dováželi „harmonii“ a používali ji právě k hubení mšic. Na sklonku minulého století se ale slunéčko východní vymklo kontrole a rozšířilo se ve volné přírodě. Přitom se postaralo o vymizení původních druhů hmyzu, především slunéček. V Evropě posílá na věčnost i naši „berušku“ čili slunéčko sedmitečné (Coccinella septempunctata). Z vítaného pomocníka se tak stal nebezpečný vetřelec. „Harmonie“ obsadila Severní Ameriku, pronikla do Jižní Ameriky, postupuje Evropou, objevila se už i v Africe.

Zbraň skrytá v krvi

Soužití s „harmonií“ má do harmonie daleko. Obrovská hejna slunéček východních pronikají při hledání míst, kde přečkají zimu, i do lidských obydlí. U některých lidí jsou s to vyvolat vážnou alergii. Když nemají dostatek živé kořisti, hledají si náhradní potravu. Ve velké oblibě mají vinné hrozny. Především v podzimních měsících tak škodí na vinicích. Vinařům dělají starosti už svou pouhou přítomností. Pokud „harmonie“ zůstanou na hroznech a jejich tělíčka jsou rozdrcena při lisování moštu, nenávratně poškodí chuť vína.

Tajemství úspěchu „harmonie“ se skrývá v její „krvi“, pro kterou se používá označení hemolymfa. Asijský vetřelec si v ní nese cizopasného prvoka mikrosporidii. Sám je vůči ní odolný. Pro ostatní brouky je ale nákaza mikrosporidií smrtelná. Harmonie tak hubí konkurenci biologickou zbraní.