Zázračné hojení afrických myší

Jaroslav Petr  |  Příroda

I savci jsou schopni překvapivé regenerace orgánů. Dokazuje to příklad afrických bodlinatých myší.

Čolci a další obojživelníci vynikají schopností regenerace mnoha orgánů. Doroste jim nejen ztracený ocas, ale i celá končetina nebo oko. Mohli bychom se dopracovat podobného hojení? Mnohé nasvědčuje tomu, že ani savcům příroda regeneraci orgánů v principu nezakázala.

Myš odhazuje kůži

Africké bodlinaté myši rodu Acomys volí při napadení nezvyklý způsob záchrany. Mají velmi křehkou kůži, která se snadno trhá. Myš sevřená v drápech či zubech dravce nebo šelmy „pustí“ kus kůže a sama prchne do bezpečí.

Podobných příkladů obětování části těla známe z přírody celou řadu. Pavouci ponechají nepříteli mrskající se nohu, ještěrky se zase dobrovolně vzdají ocásku. U savců je ale taková taktika krajně nezvyklá. Tým amerických biologů vedený Ashleyem Seifertem z University of Florida se pokusil přijít záhadné taktice afrických hlodavců na kloub. Odhalili přitom překvapivou skutečnost. Myši z rodu Acomys – konkrétně myš Kempova (Acomys kempi) a myš druhu Acomys percivali – si mohou „odhazování“ kůže dovolit, protože vzniklá rána se jim rychle a bez nejmenší jizvy zahojí.

Necháme si dorůst tělo?

Regenerační schopnosti myší rodu Acomys nejsou tak rozvinuté, jako je tomu u čolků a dalších nižších obratlovců. Myši dokážou regenerovat kůži, chlupové cibulky a dokonce i chrupavku ušního boltce. Pokud ale dojde k poškození svalů v podkoží, ty už se tak dokonale nezhojí.

Hojení uší a kůže u afrických bodlinatých myší ale v mnoha ohledech připomíná regeneraci ztracených tkání a orgánů u čolka. Obojživelníkům se nejprve v ráně vytvoří zvláštní typ nerozlišených buněk. Jejich „chumáč“ je označován jako blastem. Z buněk blastemu se pak vytvářejí všechny typy buněk potřebných k regeneraci. Čolek si tak dokáže vytvořit nejen kůži a chrupavku, ale také kosti, svaly, nervy a cévy.

Jak popisuje Ashley Seifert a jeho spolupracovníci ve studii zveřejněné v předním vědeckém časopise Nature, myš Kempova regeneruje kůži rovněž tak, že nejprve vytvoří obdobu blastemu. Tyto překvapivé poznatky podle některých vědců otevírají zcela nové možnosti pro léčbu těžkých poranění u člověka. Pokud by se nám podařilo nastartovat tvorbu blastemu například u lidí, kteří utrpěli těžké popáleniny, probíhalo by jejich uzdravování snáze, rychleji a bez vážných následků.

Africká bodlinatá myš: