Záhadná „žena X“ odhalena pomocí DNA

Jaroslav Petr  |  Historie

Známe dokonale dědičnou informaci „ženy X“ náležející k tajemnému druhu pravěkých lidí, z nichž se dochoval jediný maličký úlomek kosti prstu a dva zuby.

Ze špičky malíčku člověk stěží pozná, jestli patří muži nebo ženě. Genetici vyčetli ze zlomku kosti prstu náležejícímu tzv. děnisovanovi nejen pohlaví, ale i barvu pleti, vlasů, očí a mnoho dalších podrobností. Dědičnou informaci člověka, který žil před 40 000 roky, známe stejně dobře, jako DNA současných lidí.

Kdo bydlel v jeskyni?

V roce 2000 byl přečten první genom člověka. Genetikům to zabralo deset let a stálo to tři miliardy dolarů. Čtení DNA izolované z kostí pravěkých tvorů byla tehdy čirá scifi. Ale pokrok nelze zastavit. Nejprve se vědcům povedlo přečíst dědičnou informaci neandrtálce. Výsledek nebyl nijak omračující. V sestavené neandrtálské DNA je plno chyb.

V roce 2010 vědci analyzovali DNA z úlomku kosti nalezené v Děnisově jeskyni na sibiřském Altaji v domnění, že kost patřila neandrtálci. K velkému překvapení se ukázalo, že kost nepochází ani od našich přímých předků, ani od neandrtálců. Dědičná informace náležela neznámému druhu pravěkého člověka, pro který se ujalo označení „děnisovan“.

Nevíme o nich skoro nic – jak vypadali, kde všude žili. Jisté je jedno, někteří předci současných lidí se s nimi křížili. Geny typické pro děnisovany najdeme např. v dědičné informaci Malajců nebo Austrálců. A už první analýzy DNA odhalily, že úlomek kůstky z prstu patřil ženě. Pro vědce zůstávala zahalena tajemstvím, a tak se jí začalo přezdívat „žena X“.

Holka hnědooká

Pokrok v analýzách DNA bere dech. S odstupem pouhých dvou let přečetli vědci pod vedením Svanteho Pääba z Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology v Lipsku DNA z kůstky „ženy X“ podruhé. Využili nejmodernější postupy a nepatrné množství DNA dokázali analyzovat více než třicetkrát! Teď už jsou všechny chyby opraveny a za každé písmeno genetického kódu mohou dát vědci ruku do ohně. Pääbo a spol. o tom informovali v prestižním časopise Science.

V této chvíli známe genom „ženy X“ do stejných detailů a se stejnou spolehlivostí jako dědičnou informaci současných lidí. O záhadné „ženě X“ jsme se dozvěděli řadu zajímavých detailů. Víme například, že měla tmavou pleť, hnědé vlasy a hnědé oči.

Mnohé nasvědčuje tomu, že děnisované žili na poměrně rozsáhlém území Asie, ale jejich dědičná informace byla jen málo proměnlivá. Znamená to, že v určité fázi vývoje, se jejich populace dramaticky smrskla. Co ohrozilo jejich existenci a na co nakonec vymřeli, není jasné.

V současnosti zkoušejí vědci pomocí nové techniky znovu přečíst také dědičnou informaci neandrtálců. Pokud se jim podaří dosáhnout obdobné přesnosti a spolehlivosti, můžeme se těšit na další překvapivé poznatky z dávné historie lidstva.