Záhada pouštních kruhů vyřešena

Jaroslav Petr  |  Příroda

Povrch pouště Namib je v některých místech poset záhadnými kruhy, jejichž vznik připisují místní lidé nadpřirozeným silám.

Norbert Juergensen se snažil přijít na kloub záhadě pouštních kruhů ve vyprahlých pustinách Namibie dlouhou řadu let. Nyní biolog z university v německém Hamburku konečně uspěl.

Orazítkovaná poušť

V některých lokalitách vypadá povrch pouště Namib, jako kdyby ji tu nějaký duch orazítkoval velkým kulatým razítkem. Na sporém travním porostu je tu patrná jedna holá kruhová skvrna vedle druhé. Na obvodu kruhu je porost chudých travin naopak bohatší. Místní lidé považují kruhové „lysiny“ za dílo čarovných víl a také jim říkají „vílí kruhy“.

Norbert Juergensen procestoval 2000 kilometrů dlouhý pruh pouští táhnoucí se z jihu Angoly, přes Namibii až po sever Jižní Afriky, kde se „vílí kruhy“ vyskytují. Odebíral vzorky půdy i vegetace, sledoval všechny formy života uvnitř „vílích kruhů“ i za jejich hranicemi. Pomalu tak skládal obrázek, jak kruhy v poušti vznikají a jak je možné, že se udrží i po několik desetiletí.

Důmyslné dílo termitů

Jak dokládá Juergensenova studie publikovaná v prestižním vědeckém týdeníku Science, kruhy jsou dílem termitů ze skupiny Psammotermes. Německý biolog na ně narazil v každém ze zkoumaných „vílích kruhů“.

Když kruh vzniká, pustí se kolonie termitů do kořínků travin. Sežerou úplně všechno a rostliny do jedné uhynou. Tím ale neztrácí „vyholené“ místo v poušti pro termity na přitažlivosti. Naopak. I v poušti Namib přicházejí deště. Voda se vsákne do písčité půdy, ale rostliny ji rychle vytáhnou svými kořínky a odpaří ji prostřednictvím listů. Na vyholeném místě ale rostliny chybí a voda zůstává chráněna pod povrchem terénu. Slouží pro termití kolonii jako zásobárna. Vláhu z ní dokážou čerpat i rostliny na okraji holé skvrny. Právě proto rostou bujněji.

„Vílí kruhy“ jsou názornou ukázkou toho, že se živočichové vždycky nemusí přizpůsobovat svému životnímu prostředí. V některých případech si mohou naopak živočichové přizpůsobit životní prostředí svým potřebám.