Zachrání vědci Hawkingovi schopnost komunikovat?

Helena Vrecková  |  Věda
Stephen Hawking. Zdroj: Profimedia.cz

Vědci vyvinuli zařízení, které by mělo nahradit Hawkingovo současné komunikační zařízení a zároveň zlepšit profesorovu zhoršující se komunikaci.

Teoretický fyzik profesor Hawking, patří mezi nejznámější vědce na světě. Již od mládí však trpí vážnou nemocí (amyotrofickou laterální sklerózou), která způsobuje postižení motorických neuronů. Navzdory prognóze lékařů, která mu na počátku nemoci stanovila pouhé tři roky života, Hawking již oslavil sedmdesáté narozeniny. Kvůli nemoci však přišel o vládu nad celým tělem a je plně paralyzován.

Přesto si do dneška díky technologiím zachoval schopnost komunikace s okolím. Ta se však stále zhoršuje, proto je nutné najít efektivnější řešení, které by zabránilo vědcovu uvěznění ve vlastním těle.

Různé prostředky komunikace

Dlouhou dobu využíval fyzik ke komunikaci elektronický hlasový syntezátor, od roku 2004 však stroj nahradil systém VoiceText. Tento systém snímá infračerveným senzorem na Hawkingově brýlích vědcovu pravou tvář a drobné pohyby následně převádí do písmen a slov. Se stále se zhoršujícím zdravím a poškozením nervů v obličeji se však komunikace neustále zpomaluje – nyní až na slovo za minutu. Je tedy nutné najít za starý systém vhodnou náhradu.

Stephen Hawking. Zdroj: Wikipedia
Stephen Hawking. Foto CC: Doug Wheller, Wikipedia

Americký vědec profesor Low vytvořil v Silicon Valley zařízení iBrain, které je schopné převádět mozkové vlny do textu. Bylo však potřeba upravit je přímo pro potřeby vědce. iBrain je jednokanálový záznamový EEG přístroj, který tvoří elektronický box připevněný k lehké a pružné elastické čelence.

Zařízení snímá mozkové vlny pomocí EEG a shromažďuje data, která následně přenáší do počítače. Systém Spears, který vyvinul Low se svým týmem, pak data analyzuje a vybere z nich vysokofrekvenční signály, které by byly dříve kvůli rušení lebkou ztraceny. Systém je však pomocí algoritmu schopen vysokofrekvenční signály obnovit.

Zařízení nejen pro profesora Hawkinga

iBrain by tak měl být schopen oddělit od běžných mozkových vln ty, které směřují k ovládání těla. Tím by postižený mohl nejen komunikovat, ale také ovládat například vozík. Zařízení, které se stále ještě testuje, však mělo v dubnu podle Hawkinga ještě několik nedostatků. Podle profesora Lowa by však měl být iBrain příští rok dokončen a připraven k používání ve verzi 2.0.

Zařízení iBrain by mohlo dát Stephenu Hawkingovi šanci zlepšit svou komunikaci s okolím. Zdroj: NeuroVigil
Zařízení iBrain by mohlo dát Stephenu Hawkingovi šanci zlepšit svou komunikaci s okolím. Zdroj: NeuroVigil

Profesor Low usiluje především o snadnost používání. Navíc je toto zařízení vhodné nejen pro postižené amyotrofickou laterální sklerózou, ale také pro autistické děti, určování spánkové apnoe a samozřejmě také pro potřeby americké armády.

Na jiném zařízení pro Stephena Hawkinga pracuje také společnost Intel. Ta se zaměřila na vývoj 3D softwaru pro rozpoznávání obličeje, který by urychlil tempo fyzikovi komunikace.

O snaze pomoci novým zařízením profesoru Hawingovi informoval web BBC News.