Za humny je exoplaneta. Našli oběžnici Alfa Centauri B

Petr Kubala  |  Vesmír
Zdroj: Shutterstock

Astronomové našli exoplanetu o hmotnosti Země u nejbližšího hvězdného systému. Proč je tento objev tak významný? Nebo nevýznamný?

Není to tak dávno, co na VTM vyšel podrobný článek o hledání exoplanet u Alfa Centauri. Všechny předpoklady, které už dříve byly vyřčeny počítačovými modely, se naplnily.

Planeta má skutečně malou hmotnost, obíhá blízko své hvězdy a to konkrétně okolo teoretiky preferované hvězdy B. Ta je podobná Slunci, má ale poloviční zářivý výkon.

V článku jsme naznačili, že případný objev bude především mediální záležitostí a také případnou šancí pro budoucí pozorování přímým zobrazením. Druhá výhoda ovšem padá, neboť Alfa Centauri B b obíhá ve vzdálenosti jen 0,04 AU s periodou 3,2 dní. To je příliš blízko na to, abychom ji v nejbližších desetiletích ve svitu mateřské hvězdy dokázali rozlišit..

Význam objevu je tedy mediální a psychologický (ano, také kolem Slunci nejbližších hvězd obíhají planety). Ukazuje ale také další posun v možnostech pozemských přístrojů.

Exoplaneta u Alfa Centauri B v představách malíře. Zdroj: ESO/L. Calçada
Exoplaneta u Alfa Centauri B v představách malíře. Zdroj: ESO/L. Calçada

Raději opatrně

Kosmický dalekohled Kepler sice objevuje exoplanety menší než Země, ale jeho pozemským kolegům se nedařilo nalézt planety o hmotnosti naší planety. Rozpor je v tomto případě v použitých metodách. Keplera zajímá velikost planety: čím je větší, tím více zastíní svou mateřskou hvězdu. Pro spektrografy, jako je třeba HARPS v Chile nebo HIRES na Havaji, je důležitá hmotnost. Metoda měření radiálních rychlostí je totiž založena na gravitačním vlivu planety na mateřskou hvězdu.

Rekordmanem byla dosud Gliese 581 e o hmotnost asi dvou Zemí. Přesněji řečeno o hmotnosti nejméně dvou Zemí, neboť hmotnost je závislá na sklonu dráhy vůči nám a tento sklon se dost špatně zjišťuje. Ve skutečnosti tak známe spíše dolní mez hmotnosti, která se v odborné literatuře označuje přímo jako M × sin i , kde M je dolní mez hmotnosti a „i“ zmíněný úhel.

V případě Alfa Centauri B b se hmotnost odhaduje na 1,13 Země. Je to tedy nejméně hmotná exoplaneta, která navíc byla objevena u hvězdy podobné hmotnosti jako Slunce. To je skutečně velký posun vpřed. Na druhou stranu to také vyvolává jistou skepsi, neboť amplituda výchylky radiální rychlosti hvězdy je jen 0,5 m/s.

Když k tomu připočteme aktivitu hvězdy, skvrny apod., je zde jistý důvod k opatrnosti. Na druhou stranu s objevem přichází velmi konzervativní tým ženevských astronomů. Mezi nimi jsou také oba objevitelé první exoplanety z roku 1995 Michel Mayor a Didier Queloz.

Amplituda 0,5 m/s je opravdu velmi malá. Například Země způsobuje změny radiální rychlosti Slunce kolem 9 cm/s (obíhá totiž dál než Alfa Centauri B b a Slunce je o něco hmotnější) a pokud bychom chtěli najít planetu o hmotnosti Země v obyvatelné oblasti u Proximy Centauri, což je nejmenší ze tří hvězd Alfa Centauri, změřili bychom odchylku asi 1,5 m/s.

Parametry

Alfa Centauri B b

• Hmotnost: nejméně 1,1 Země
  • Oběžná doba: 3,23 dní
  • Velká poloosa: 0,04 AU

Mateřská hvězda Alfa Centauri B

• Hmotnost: 0,9 Ms
  • Poloměr: 0,86 Rs
  • Zářivost 0,5 LS

Alfa Centauri B je součástí vícenásobného hvězdného systému, který se nachází asi 4,3 světelných let od Země. Jeho součástí je ještě Alfa Centauri A , která obíhá kolem společného těžiště s hvězdou „B“ s periodou 80 let. Ve vzdálenosti 15 000 AU od obou hvězd se nachází Alfa Centauri C alias Proxima Centauri.

Zdroje