Výsadkové čluny sedmdesát let po Omaha Beach

Martin Tůma  |  Technika

Jednou z nejkritičtějších operací válečného tažení je výsadek na pláž. Od vylodění spojenců v Normandii se toho ale hodně změnilo.

Možná jste viděli film „Zachraňte vojína Ryana“, kde byla akce výsadku velmi naturalisticky zfilmována. Vojíni, kteří prošli Omahou, už nejspíš vychovali druhou generaci generálů a admirálů. Je to vidět na soudobé vyloďovací technice.

Vojáci z 1. divize přistávají na Omaha Beach. Foto: Robert F. Sargent
Vojáci z 1. divize přistávají na Omaha Beach. Foto: Robert F. Sargent

Vylodění pod palbou

Ideální vyloďovací plavidlo by mělo být odolné vůči snaze nepřítele vylodění zabránit a ještě k tomu aktivně podporovat vyloděné jednotky, případně si vylodění vynutit silou. Z tohoto rodu je vznášedlo LCAC třídy Zubr (Wikipedia).

Tento obr mezi vznášedly vznikl v roce 1988 a dodnes je největším používaným strojem. Zubr je sovětský projekt z dob Studené války. Původně se mělo jednat o rychlý útočný raketový člun s protilodními střelami, později byl požadavek rozšířen na výzbroj střelami TOPOL. Ale nakonec došlo ke změně na těžce vyzbrojené vyloďovací vznášedlo.

Ve své výzbroji jej kromě Ruska má i Ukrajina, Řecko a Čína. Ta si koupila dva stroje z Ukrajiny a další dva si vyrobili sama pod bedlivým dohledem ukrajinských supervizorů. Vzhledem k chronickému napětí mezi Čínou a Tchajwanem tito obři jistě působí obráncům ostrova nelehké spaní.

Velikost a výzbroj Zubrů je totiž skutečně impozantní. Dokážou rychlostí 55 uzlů přepravovat 130 tun nákladu, což mohou být například tři bitevní tanky T-90. Vznášedlo disponuje čtyřmi bateriemi protiletadlových střel Igla-M a dvěma protiletadlovými kanóny AK-360 (šest hlavní ráže 30 mm) určenými i jako primární protiraketová obrana. Dále jsou zde baterie protiraket Ogoň a pro boj s pozemními cíli může být vznášedlo vybaveno čtyřmi bateriemi raket Grail a různými minomety. O pohon se stará celkem pět motorů Kuzněcov, každý s výkonem 12MW – dva slouží pro zdvih a tři pro pohon.

Na dalším videu je vidět výsadek:

Loď Transformer

Transformer, to bylo první slovo, které mne napadlo při pohledu na vyloďovací novinku francouzského námořnictva EDA-R . Jedná se o dvoutrupou loď, která díky manipulaci s výškou nákladového prostoru dokáže měnit svoji hloubku ponoru.

Katamarán je dlouhý 30 m, široký 12 m a dokáže uvézt 80 tun rychlostí 18 uzlů. Loď nemá operovat samostatně, je koncipována jako výsadkový modul útočných lodí třídy Mistral (Wikipedia).

Klasickou operaci lodě EDA-R předvádí následující animace:

Oproti Zubrovi se jedná o subtilní zařízení, které pro úspěšné vylodění potřebuje eliminaci jakéhokoli odporu protivníka. Naštěstí francouzské loďstvo stejně nepočítá s jinými operacemi, než humanitárními, takže koncepce je vyhovující a nezanedbatelné jsou i výrazně nižší provozní náklady.

Americké vyloďovací vznášedlo USN LCAC. Foto: Michael D. Degner, U. S. Navy
Americké vyloďovací vznášedlo USN LCAC. Foto: Michael D. Degner, U. S. Navy
Soustava pontonů zajistí suché vylodění i přímo z lodě, která kvůli ponoru nemůže doplout až k pobřeží. Foto: Brian P. Caracci, U. S. Navy
Soustava pontonů zajistí suché vylodění i přímo z lodě, která kvůli ponoru nemůže doplout až k pobřeží. Foto: Brian P. Caracci, U. S. Navy

Nejčtenější