Vybírají si želví mláďata pohlaví?

Jaroslav Petr  |  Příroda

U želv určuje pohlaví teplota, za které jsou inkubována vejce. Zárodky však mohou mít celý proces určení pohlaví pod kontrolou.

Podobně jako u mnoha dalších druhů želv záleží i pohlaví mláďat želvy Reevesovy na teplotě, které jsou vystaveny zárodky během inkubace. Za nižších teplot se z vajec líhnou samci, za vyšších teplot naopak samice. Vědci dlouho podezírali zárodky, že si mohou vybírat, v jaké teplotě se jim líbí.

Samičky z tepla a samci z chladu

Teplota určuje pohlaví vyvíjejících se zárodků u širokého spektra plazů. Vedle želv tak mají určeno pohlaví i krokodýli, kajmani, gaviálové, ještěři, gekoni, agamy a mnozí další. U dalších plazů, např. u hadů, však nemá teplota na pohlaví významnější vliv.

Vědci se obávají, že s postupujícím globálním oteplením může dojít u plazů k poruše poměru pohlaví. Pokud by například u želvy Reevesovy (Chinomys reevesii) přibývalo s oteplením samiček a samci by se stávali vzácným zbožím, hrozilo by tomuto plazovi vymření. Pak by mohli přežít jen v zajetí.

Přemístěním uvnitř vejce se želví embrya snaží nalézt tu správnou teplotu pro jejich vývoj
Přemístěním uvnitř vejce se želví embrya snaží nalézt tu správnou teplotu pro jejich vývoj

Útěk před extrémy

Australští a čínští biologové nyní ve studii publikované ve vědeckém časopise Biology Letters prokázali, že embrya želvy Reevesovy si ve vejcích hledají místo, kde panuje pro jejich vývoj optimální teplota. Snaží se odtáhnout od té strany vejce, která je nadměrně zahřátá. A naopak, pokud je vejce nedostatečně zahřívané, pak se embryo tlačí tam, kde je ve vejci teplota vyšší.

Želví zárodek tak může do určité míry kompenzovat nepříznivé podmínky. Pro postup globálního oteplení to nabízí želvám určitou míru ochrany. Mnozí odborníci ale pochybují, že to bude želvám stačit.

Zatím stále není jasné, nakolik si želví embryo samo určuje, zda se z něj vyvine sameček či samička. Vědci se chtějí zaměřit i na další druhy plazů. Jsou přesvědčeni, že schopnost embryí unikat uvnitř vejce nepříznivým teplotám, je mezi plazi hojně rozšířena a nevylučují, že podobné triky zvládají i zárodky ve vejcích ptáků. Ptáci však mají pohlaví určeno geneticky a teplota, za jaké se inkubují vejce, do toho nijak nepromlouvá.