Voyager po 34 letech opouští sluneční soustavu

Marek Lutonský  |  Vesmír
Foto: NASA

Sonda Voyager 1, která od 5. září 1977 brázdí vesmírné temnoty, je právě na hranici sluneční soustavy. Původně se předpokládalo, že ji nepřekročí dříve než v roce 2014, ale podle nových zjištění by tento okamžik měl nastat už koncem roku 2012. Nebo klidně i dřív.

Voyager 1 měl spolu se svým dvojčetem nazvaným Voyager 2 původně za úkol zkoumat vnější planety sluneční soustavy. To se sondám také povedlo. Konkrétně Voyager 2 dokázal během letu díky příznivému načasování prozkoumat postupně Jupiter, Saturn, Uran a Neptun.

Obě družice ale pokračovaly dál. Dnes jsou těsně před hranicí sluneční soustavy i se svou známou informační deskou, která má inteligentním tvorům vysvětlit, co jsme tady na Zemi zač. Podívejte se, co všechno tato zlatá deska obsahuje

Popis hlavních částí sondy Voyager. Zdroj: NASA

Voyager 1 je aktuálně ve vzdálenosti 17,4 miliard kilometrů od Země. Dál se žádné lidskou rukou vytvořené těleso doposud nedostalo. Jen světlo z této vzdálenosti letí k Zemi déle než 16 hodin. Voyager postupuje dál rychlostí 183 714 km/h, což se lépe představí, když si uvědomíte, že z Prahy do Brna by mu to trvalo necelé čtyři sekundy.

Sluneční soustava ale nekončí tenkou slupkou. Hranice by měly být někde v oblasti mezi 16 až 23 miliardami kilometrů od Země. Nejčastěji se odhaduje vzdálenost 17,7 miliard kilometrů, Voyager 1 to tedy má už jen kousek.

Na ilustraci je vidět přibližná poloha obou Voyagerů vzhledem k planetám, sluneční soustavě a okolnímu vesmíru. Zdroj: NASA
Na ilustraci je vidět přibližná poloha obou Voyagerů vzhledem k planetám, sluneční soustavě a okolnímu vesmíru. Zdroj: NASA

Sluneční soustava z bublin

Informace, které sonda posílá na Zemi, pomáhají vědcům NASA zjistit, co se v takto vzdálené části sluneční soustavy děje. Voyager doslova zboural původní představy, když odhalil, že magnetické pole v této vrstvě heliosféry, kde se tlak slunečního větru vyrovnává s tlakem od okolních hvězd, tvoří zvláštní bubliny. Jsou to obrovské bubliny, rozměr 160 milionů kilometrů je srovnatelný se vzdáleností Země od Slunce.

Takhle od června 2011 vypadají hranice sluneční soustavy. Kupí se u nich magnetická pěna. Zdroj: NASA
Takhle od června 2011 vypadají hranice sluneční soustavy. Kupí se u nich magnetická pěna. Zdroj: NASA

Zdá se že tyto magnetické bubliny fungují jako první štít před zářením přicházejícím z vesmíru. Jsme ale na začátku zkoumání a magnetické pole je navíc velmi slabé. Vědci NASA ale odhadují, že nás čekají ještě další překvapení.

Nová zjištění týkající se vnější heliosféry ukazuje video:

Další čtení