Vesmírná reinkarnace hvězdného druhu

Petr Kubala  |  Vesmír
Ilustrační obrázek

Astronomové objevili pár bílých trpaslíků, který okolo společného těžiště obíhá v rekordně malé vzdálenosti. Za několik desítek milionů let dojde podle simulace k vzájemné srážce a vzniku nové hvězdy.

Při objevu zajímavé dvojice bílých trpaslíků využili 6,5m dalekohled MMT ve stejnojmenné observatoři, která se nachází na hoře Mount Hopkins v Arizoně. Nevšední pár dostal romantické označení SDSS J010657.39–100003.3 nebo zkráceně J0106−100.

Bílí trpaslíci jsou pod drobnohledem vědců z mnoha důvodů. Mimo jiné proto, že také naše Slunce se po fázi rudého obra a odhození plynné obálky stane za několik miliard let bílým trpaslíkem. Tedy horkou, pomalu chladnoucí hvězdou o velmi vysoké hustotě. Bílí trpaslíci mívají hmotnost srovnatelnou se Sluncem, veškerá hmota je však vměstnána do objektu o velikosti Země.

Observatoř s dalekohledem MMT. Zdroj: Wikipedia
Observatoř s dalekohledem MMT. Zdroj: Wikipedia

Velmi blízko a velmi rychle

Už dříve se podařilo najít bílé trpaslíky jako členy vícenásobných hvězdných systémů. Atraktivní jsou případy, kdy bílý trpaslík obíhá okolo společného těžiště s jinou hvězdou, které postupně odsává materiál. Tato zlodějna je ovšem tvrdě potrestána v okamžiku, kdy hmotnost bílého trpaslíka překročí hodnosti 1,4 Slunce a dojde k výbuchu supernovy.

Neobvyklé nejsou ani případy, kdy okolo společného těžiště obíhají dva bílí trpaslíci, což je i případ J0106−100. Binární systém nalezneme ve vzdálenosti 7 800 světelných let směrem v souhvězdí Velryby, J0106−100 se však od dalších „bílotrpasličích“ párů liší. Vzdálenost obou trpaslíků totiž činí rekordních 225 000 km, což je méně než vzdálenost Měsíce od Země.

Do knihy hvězdných rekordů se J0106−100 zapíše nejen díky malé vzdálenosti obou složek ale také kvůli oběžné době, která činí pouhých 39,1 minut! Oba trpaslíci tak okolo společného těžiště létají rychlostí 440 km/s nebo také 1,6 milionů km/h.

Osud páru je zdá se zpečetěn, přibližně za 37 milionů let dojde ke vzájemné kolizi. Hmotnost bílých trpaslíků činí 0,17 a 0,43 Slunce, což v součtu ani zdaleka nedává kritickou mez 1,4 Slunce, po kolizi proto nelze očekávat výbuch supernovy. Na stole je naopak mnohem pozitivnější scénář – oba trpaslíci by mohli vytvořit jádro hvězdy, která na nějaký čas zažehne termonukleární reakce.

Na videu si prohlédněte animaci srážky dvou bílých trpaslíků a vznik nové hvězdy. Vše z povzdálí sleduje hypotetická planeta.

Tip: Další informace najdete v dokumentu The Shortest Period Detached Binary White Dwarf System