Trojice makaků s tuctem rodičů

Jaroslav Petr  |  Příroda
Ilustrační foto

Makaci Hex, Roku a Chimero vypadají jako obyčejné opice. Jejich jedinečnost spočívá v tom, že mají trochu více rodičů – šest až dvanáct.

Roku znamená japonsky „šest“. Stejně tak je Hex výrazem pro „šest“ v řečtině. Makaci narození v Oregon National Primate Research Center nedostali tato jména náhodou. Tým vědců pod vedením Shoukrata Mitalipova jim dal do vínku šestici rodičů. Rokův a Hexův „kolega“ Chimero má „jen“ tři otce a tři matky. Jeho jméno ale napovídá, že opičáci narození v Oregonu jsou chiméry.

Chiméry zvířecí i lidské

Ve starořecké mytologii byla Chiméra dcerou hadí ženy Echidny a stohlavého obra Tyfóna. Tělo téhle příšery se skládalo z částí patřících hadovi, koze a lvovi.

Chiméra

V biologii se rozumí chimérou jedinec, který vznikl splynutím několika zárodků. Chiméry vznikají vzácně i v přírodě a můžeme je pozorovat dokonce i u člověka. Vytvářejí se po početí dvojvaječných dvojčat v těch vzácných případech, kdy se obě embrya nevyvíjejí samostatně, ale splynou do jednoho organismu. Na většině chimér není jejich neobvyklý způsob vzniku nijak patrný. Ačkoli je jejich tělo složeno z buněk dvou různých jedinců, mají jednu hlavu, dvě ruce, dvě nohy, jeden nos, dvě oči a dvě uši. Na těle jim nic nechybí ani nepřebývá. Chiméry jsou většinou odhaleny jen náhodou genetickými testy.

Šest embryí do jednoho

Vědci vytvářejí chiméry živočichů cíleně, protože se tak mohou dozvědět mnohé o zákonitostech určujících raný vývoj embryí. Chiméry myší byly vytvořeny poprvé už počátkem 60. let minulého století. Chiméry opic se vědcům nedařilo získat.

Makak rhesus

Jak dokazuje Mitalipovův tým ve studii publikované ve vědeckém časopise Cell, vědci byli odsouzeni k neúspěchu, protože ignorovali některé dosud neznámé zvláštnosti vývoje embryí primátů.

Mitalipov spojil do jednoho zárodku tři až šest embryí makaka rhesuse tvořených čtyřmi buňkami. Vzniklé „chimérní“ embryo tedy mělo 12 až 24 buněk. Po přenosu do dělohy náhradní matce se zdárně vyvíjelo. Celkem se narodily tři chiméry. Vědci už genetickými testy prokázali, že Hex a Roku mají tělo na přeskáčku poskládané z buněk šesti různých jedinců. I když se oba vyvinuli jako opičáci, některé jejich buňky mají samičí dědičnou informaci. Podobně je na tom i Chimero. Ten je však poskládán ze tří embryí a má tudíž „jen“ šest rodičů.

„V žádném případě není naším cílem vytvářet chiméry lidí,“ opakovaně zdůraznil Mitalipov.