Toulky virtuálním labyrintem

Helena Vrecková  |  Technika

Nekonečné toulky po světě v rámci virtuální reality jsou na dosah. Vědci vytvořili systém nekonečného labyrintu.

Prostředí virtuální reality je pro lidi zajímavé především díky možnostem, které jim může do budoucna nabídnout. Ačkoliv se zatím postupuje jen po malých neucelených kouscích, je možné, že za několik let bude možné žít v rámci virtuální reality v novém dokonalém světě.

Zatím se však vědci na různých místech světa snaží každý posunovat své projekty v rámci virtuální reality alespoň o malé krůčky. Jeden takový větší krok se podařil vědcům a technikům na technické univerzitě ve Vídni (Technische Universität Wien).

Oklamání smyslů

Smyslem virtuální reality je oklamat naše smysly a co nejvěrněji napodobit skutečné prostředí a předměty. Logicky, čím reálnější je napodobování, tím je prožitek uživatele hlubší a dokonalejší. V některých laboratořích se zaměřují spíše na vizuální stránku virtuální reality. Pracují tedy na vytvoření prostředí, nerozeznatelného od skutečnosti.

Avšak člověk nevyužívá jen zraku, aby poznával své okolí. Důležitým aspektem je také zvuková stránka virtuální reality. Naše prostředí kolem nás přeci jen není zcela tiché a skutečně uvěřitelná virtuální realita musí tedy pracovat i se zvukem.

Podívejte se na video z univerzity ve Stanfordu zobrazující virtuální realitu, kdy si hrajete na superhrdinu. Systém však využívá jen pohybů hlavy a náklonů těla. Systémy do budoucna by měly využívat i možnosti chůze v prostoru.

Zařízení pro simulaci virtuální reality však netvoří jen speciální brýle či sluchátka, ale také snímače pohybu. Ve většině zařízení slouží tyto snímače k monitorování hlavy a směru pohledu či náklonu. Také monitorují pohyby těla a díky tomu můžete v některých systémech ovlivňovat do jisté míry virtuální okolí.

Pohyb je také důležitou součástí lidské přirozenosti. Zařízení k simulaci virtuální reality využívají pohybu člověka a je tak logické, že do budoucna nebude stačit k plnohodnotnému prožitku jen stát na místě. Vědci pod vedením Hannese Kaufmanna, docenta pro virtuální realitu na vídeňské univerzitě, nyní přišli s virtuálním nekonečným labyrintem.

Toulky labyrintem a cestování v kruhu

Pokud vás děsí představa, že byste měli nekonečně dlouho bloudit jedním labyrintem, můžeme vás uklidnit. Vytvořený systém využívá jen možností labyrintu, kdy po dlouhém bloudění v jeho chodbách nejste schopni určit směr či polohu výchozího bodu.

Systém snímá pohyby a polohu hlavy a těla. Zároveň však monitoruje možnosti místnosti, ve které se uživatel reálně nachází. Systém virtuální reality následně přizpůsobuje virtuální prostředí dle skutečných možností pohybu uživatele. Díky tomu se může uživatel libovolně pohybovat po virtuálním prostředí. Libovolně samozřejmě v mezích rozhraní vytvořeného systémem.

Systém nyní generuje virtuální chodby a průchozí pokoje, kterými se uživatel může vydat. Člověk má tak pocit, že neustále objevuje nové místnosti a prostory, i když se ve skutečnosti pohybuje v kruzích v rámci jedné místnosti mnohem menších rozměrů, než nositeli zařízení přijde.

Systémově omezená volba

Podle Hannese Kaufmanna by mělo jít nasimulovat i venkovní prostor, ve kterém by se však musely více omezovat možnosti volného pohybu. Při chůzi například v domě by vás nenapadlo jít proti zdi, čehož systém využívá a inteligentně vás naviguje dle svých potřeb. Zároveň však ponechává možnost volby – rozdvojené chodby či více dveří v místnosti.

Využití systému je zcela evidentní. Možnosti libovolně procházet vzdálenými místy by byly nepřeberné. Lidé by mohli z pohodlí domova navštívit největší světová muzea, či další místa.

Výzkumníci by dále chtěli rozšířit využití systému o začlenění další osoby do prostředí. Avšak nejdříve musí vyřešit snímání jejich vzájemného pohybu, aby se předešlo nehodám. Systém byl představený na konferenci IEEE virtuální reality.

Nejčtenější