Termiti jako sebevražední atentátníci

Jaroslav Petr  |  Příroda

Odpálí nálož na svém těle a okolí zamoří chemickou bojovou látkou. To není popis akce bojovníka Tálibánu. Tak se brání jihoamerický termit.

Čeští vědci objevili unikátní obranný mechanismus u termita Neocapritermes Tarawa. Sebevraždou obětují ve prospěch termití kolonie své životy nejstarší dělníci, kteří už nepodávají potřebný výkon při shánění potravy.

Český objev z jihoamerických tropů

Tým českých a belgických vědců pod vedením Roberta Hanuse z Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd ČR narazil během expedice do pralesů Francouzské Guayany na kolonii termitů Neocapritermes taracua. Povšimli si, že základní bílé zbarvení dělníků překrývají různě velké modré skvrny. Když se pokusili chytit strakatého termita do pinzety, hmyz explodoval. Na hřbetní straně se mu rázem nafoukla jakási „bublina“ a ta vzápětí pukla.

Podobné exploze nejsou mezi termity zase tak vzácné. Obvykle se „odpálí“ termiti s velkou hlavou a mohutnými kusadly, kteří se specializují na obranu termitiště. Proto se jim říká vojáci. Termití vojáci umějí přivést k explozi svou hlavu a přitom rozptýlí po okolí toxický obsah hlavových žláz.

Tajemství exploze

Exploze termitů Neocapritermes taracua jsou v mnoha ohledech výjimečné. Hmyzu neexploduje hlava, ale trup. Původci exploze nejsou vojáci ale dělníci. Navíc se ukázalo, že schopnost odpálit se jako živou nálož roste s věkem. Staří dělníci už začínají mít opotřebované tělo. Obrousí se jim i kusadla a nejsou s to snášet do hnízda dostatek potravy. V jejich těle se ale ve zvláštních „kasách“ na hřbetní straně hromadí bílkovina bohatá na měď. Pokud je termitiště napadeno cizími termity nebo jinými vetřelci, lákají k sobě staří strakatí dělníci co nejvíce útočníků. Když se jim to povede, jejich tělo exploduje a uvolní kolem sebe látku, jež má na cizí termity ochromující účinek. K navození exploze a vzniku toxické substance dochází poté, co termit smísí do zásoby uložený protein se svými slinami.

Výsledek výzkumu jedinečné sebeobětavé obrany termita Neocapritermes taracua publikoval tým Roberta Hanuse v předním vědeckém časopise Science.