Technologie ve fotbale: Fauly, ofsajdy a sporné góly

Michal Černý  |  Technika

Fotbal bojuje s chybami rozhodčích. FIFA ale snad už v červenci vybere automatický systém pro kontrolu, jaký známe třeba z tenisu nebo hokeje.

Leckdo si ještě vzpomene na vtipy a legrační grafiky, které bylo možné vidět na sociálních sítích či v médiích v období kolem mistrovství světa v Jihoafrické republice v roce 2010. Na fotografii byl záběr zevnitř fotbalové branky, a branková čára byla nakreslená zakřivená směrem dovnitř. A vedle toho velký nápis: FIFA FAIR PLAY!

Vtip narážel na gól Franka Lamparda ze čtvrtfinálového utkání mezi Anglií a Německem. Po dělovce z velké dálky se míč odrazil od břevna směrem dolů, zjevně spadl za brankovou čáru, a potom se odrazil ven z branky. Rozhodčí však gól neviděli a video použít nemohli. Gól neuznali, a tak Anglie ve 38. minutě nevyrovnala skóre zápasu na 2:2, nakonec utkání prohrála 1:4 a z turnaje vypadla.

Však se podívejte sami:

Záměrně nespravedlivý svět ve fotbale

Zcela regulérní, ale neuznaný gól opět rozvířil starou debatu o použití videa a nových technologií ve fotbale. Kopaná je například oproti lednímu hokeji velmi konzervativní sport, jehož pravidla zůstávají přibližně stejná od samotných počátků.

Funkcionáři z FIFA se inovacím brání a tvrdí, že v případě nasazení videa by došlo ke zpomalení hry, kdy by se každá sporná situace musela přezkoumávat. Někteří dokonce argumentují tím, že fotbal je tradiční sport, do jehož pravidel by se nemělo příliš zasahovat, a že lidský faktor je součástí hry. Fotbal je tak vlastně jakýsi „nespravedlivý svět v malém“.

Šéf FIFA Sepp Blatter se však vyjádřil, že podobných chyb, jako byl neuznaný gól Franka Lamparda, se ve svojí funkci už nechce dožít. V současnosti se tak jedná o různých inovacích a technických vychytávkách, které mají omylům rozhodčích zabránit.

Systém Cairos: zasáhl hráč míč, nebo nohu soupeře?

Již před šesti lety se uvažovalo o technologii, která by byla schopná pomoci rozhodčím při rozhodnutí, zda gól padl nebo ne. Jednalo se o nástroj jménem Cairos, který vyvinul německý Fraunhoferův institut společně s firmami Cairos a Adidas.

Základem byl v tomto případě čip integrovaný do míče tak, aby ho nemohl poškodit ani velmi silný kop do balónu. Čip vysílá rádiové signály, které zachycuje řada přijímačů rozmístěných kolem hrací plochy. Systém pracuje s vysoce přesnými synchronizačními signály v pikosekundové oblasti (biliontina sekundy). Data se pak po skleněných vláknech přenášejí k ústřednímu počítači, který údaje ve zlomku vteřiny vyhodnotí a určí pozici míče.

Míč Adidas Teamgeist II s integrovaným čipem Cairos
Míč Adidas Teamgeist II s integrovaným čipem Cairos

Pokud by byl čip integrovaný například do holenního chrániče hráče, bylo by možné určit i jeho pozici, případně dokonce to, zda hráč zasáhl míč nebo nohu soupeře. Kromě toho by byl systém použitelný i pro rozhodování ofsajdů, což je další pravidlo, které vyvolává spoustu kontroverzí. Vysoké procento ofsajdů není rozhodnuto správně, a to z jednoduchého důvodu, že to v některých případech vůbec není v možnostech lidského vnímání.

Systém Cairos byl testovaný v roce 2005 na světovém šampionátu hráčů do 17 let. Testy ale nedopadly příliš dobře, přišlo se totiž na to, že není dostatečně přesný. Za pravidla fotbalu je odpovědná komise Football Association Board (IFAB), která v současnosti uvažuje o jiných systémech. Ve hře jich bylo původně devět, byly ale postupně vylučovány.

Rozhodne se mezi Jestřábím okem a nástrojem GoalRef

Aktuální situace kolem technologií označovaných jako „goal-line“ vypadá ve fotbale zhruba takto: v březnu tohoto roku proběhlo zasedání komise IFAB, na kterém se hovořilo o dvou technologiích, mezi nimiž se v blízké době rozhodne.

Jednak jde o systém Jestřábího oka od Sony, který využívá triangulace a pohledu kamer ze tří úhlů. Je známý například z tenisu, kriketu nebo kulečníku. Druhou ve hře je pak německo-dánská technologie GoalRef, která využívá speciálního míče a magnetického pole.

Podívejte se na video, které natočila FIFA během testování těchto systémů.

Vítězný systém bude vybraný letos v červenci. Poprvé by vítězná technologie mohla být v akci na prosincovém mistrovství světa klubů v Japonsku, potom FIFA počítá s jejím nasazením na Poháru konfederace v roce 2013 a na mistrovství světa v roce 2014 v Brazílii.

Supertechnologický stadion

Systémy, které by určovaly, zda míč překročil brankovou čáru nebo ne, samozřejmě nejsou jedinou inovací týkající se fotbalu. Branková technologie se týká přímo fotbalových pravidel, takže zde technický vývoj není tolik patrný. Naráží na vcelku pochopitelný konzervativismus funkcionářů, ale i fanoušků nebo hráčů. Nároky na technický systém jsou značné a jeho verdikty musejí být dostupné co nejrychleji, aby nedocházelo ke zpomalování hry.

Technologický vývoj je patrnější tam, kde lze vydělávat velké peníze, tedy například na fotbalových stadionech a ve službách pro fanoušky. Za příklad může posloužit stadion v americkém Kansas city, kde se fotbal před několika lety potýkal s naprostým nezájmem fanoušků. V roce 2006 koupila klub společnost OnGoal, došlo k přejmenování a v roce 2011 byl odehrán první zápas na novém stadionu, jehož výstavba stála 200 milionů USD.

Má kapacitu jako stadion Sparty na Letné, a technologii má na starosti síťový specialista, firma Cisco. Řešení, které je na stadionu použito, zahrnuje velmi rychlé a široké pokrytí bezdrátovou sítí o 196 routerech. Na stadionu je nataženo zhruba 14 kilometrů optických kabelů. Stadion umožňuje bezešvé využití mobilních aplikací a sledování online videa pro každého z dvaceti tisíc fanoušků na vyprodaném stadionu. Kromě sítě wi-fi je na stadionu více než 350 obrazovek s vysokým rozlišením:

Technologie mají v tomto případě sloužit ke zlepšení služeb pro fanoušky a samozřejmě přinést další finance do klubové pokladny. Každé sedadlo má například vlastní kód QR, fanoušci se k němu mohou přihlásit a oznámit svojí přítomnost na stadionu. Mohou si také přímo ke svému sedadlu objednat občerstvení. Klub se snaží zapojit fanoušky více do hry a prostřednictvím obrazovek pořádá různé vědomostní hry nebo soutěže s okamžitými výhrami.

Podívejte se na další video firmy Cisco o stadionech budoucnosti:

Komu slouží technologie ve fotbale

V tomto případě už je možné přemýšlet o mnohdy sporné úloze technologií v našem světě. Na stadionu v Kansas city je bezpochyby technika využitá k vylepšení služeb pro návštěvníky, zároveň však slouží především k vytahování peněz z jejich kapes do klubové pokladny.

Technologický vývoj se nezastaví ani v tak konzervativním sportu, jakým je fotbal, a je důležité, aby z něj měli přínos především fanoušci – protože především právě pro ně se fotbal koneckonců hraje.

Podívejte se také na heslo Goal-line technology ve Wikipedii

Tip: Další články na olympijská témata najdete na webu Londýn 2012

Nejčtenější