Starty a pády projektu Morpheus

Petr Kubala  |  Vesmír
Projekt Morpheus. Zdroj: Joe Bibby, NASA

Nový projekt Morpheus by měl umožnit levnější a zelenější dopravu na Měsíc.

V současných plánech NASA v oblasti pilotované kosmonautiky hraje Měsíc sice podružnou roli, ale poměrně významnou úlohu hraje v nepilotované části vesmírného programu. Kolem našeho souputníka se opět zvyšuje provoz a NASA nechce být stranou. Zvláště když vezmeme v úvahu, že letos nebo příští rok dojde po mnoha letech k měkkému přistání – Čína chce na Měsíc poslat vlastní rover.

Na Měsíc to není daleko, nemusíme se potýkat s konečnou rychlostí světla během komunikace (na Měsíc a zpět doletí signál za zhruba 2 sekundy), ale jsou zde i nevýhody. Měsíc nemá prakticky atmosféru, takže při přistávání se nemůžete opřít o padák a musíte to ubrzdit výhradně motory.

Problém motorů kdekoliv ve vesmíru je fakt, že potřebují palivo a okysličovadlo. Díky tomu je vše co posíláme nahoru výrazně těžší a tedy i dražší. Mimo to jsou současná paliva toxická a nevydrží uskladněná příliš dlouho. Dobrým příkladem je vysoce korozivní hydrazin.

Cílem je tedy najít palivo, které nebude toxické, bude mnohem levnější a s výhledem do budoucna bude dostupné i na jiných kosmických tělesech. Jako vhodný se jeví například metan.

LIDAR a projekt Morpheus

Kromě toho se v rámci budoucích plánů vyvíjí také dokonalejší pomůcky pro přistávání. Jedním z příkladů je LIDAR, což je laserový radar, který dokáže nejen „ohmatat“ terén a poskytnout informace k výběru vhodného místa k přistání, ale také měřit rychlost přistávající sondy. LIDAR je už dnes součástí přibližovacího zařízení evropské automatické lodě ATV nebo některých vyvíjených aut bez řidiče.

Pod hlavičkou NASA se vyvíjí technologie ALHAT (Autonomous Landing and Hazard Avoidance Technology), jejíž součástí by měl být také LIDAR.

Palivo plus ALHAT se staly základním prvkem projektu Morpheus. Jedná se o několik koulí s palivem a přistávací vzpěry. Ve finále by zde pak měl být přistávací modul o hmotnosti 4 tuny schopný dopravit k Měsíci až 500 kg materiálu. Pokud možno levněji, méně toxicky a bezpečněji.

Testování projektu Morpheus:

Zatímco první testy dopadly dobře, test ze srpna 2012 skončil v plamenech. Pozdější vyšetřování ukázala, že na vině byla inerciální měřící jednotka, která z ničeho nic přestala dodávat data:

V současné době se NASA snaží o posun. Místo poletování při zavěšení na jeřábu nebo do výšky několika metrů, by měl Morpheus nové specifikace letět sám, vystoupat do výšky několika desítek metrů a manévrovat.

Testy probíhají na bývalé přistávací dráze pro raketoplány v Kennedyho vesmírném středisku. Poslední pokusy na počátku září byly odloženy. Jak si projekt vede, můžete sledovat na jeho stránkách a na navazujících sociálních sítích. Pokusy jsou také přenášeny živě přes internet.

Nejčtenější