Staří Egypťané využívali meteority jako zdroj železa

Jaroslav Petr  |  Historie

Obyvatelé starověkého Egypta používali k výrobě železných amuletů nalezené meteority.

Dávno před tím, než se naučili tavit železné rudy, vyráběli obyvatelé starověkého Egypta nejrůznější železné předměty ze suroviny, která jim spadla z nebes hotová – z meteoritického železa. Používali jej například na výrobu zvláštních kovových korálků.

Starší než doba železná

Už v roce 1911 narazili archeologové na pohřebišti v egyptském Gerzehu na šňůru se železnými korálky. Nález z lokality asi 70 km jižně od Káhiry pochází z doby kolem roku 3 450 př.n.l. a je nejstarším důkazem o využívání železa na území Egypta. Dobu železnou předbíhá o tisíce let.

Kde se tohle železo vzalo? Vědci dlouho spekulovali o tom, že by mohlo jít o železo z meteoritů, jež dopadly na Zemi. Ale v 80. letech minulého století se odborníci přiklonili k názoru, že železné korálky jsou výsledkem prvních neumělých pokusů lidí o tavení železné rudy.

Z podobných kusů meteoritů bohatých na železo a nikl vyráběli staří Egypťané šperky a rituální předměty.
Z podobných kusů meteoritů bohatých na železo a nikl vyráběli staří Egypťané šperky a rituální předměty.

Magické železo

Tým Diane Johnsonové z Open University v Manchesteru nyní prozkoumal korálky z Gerzehu moderními technikami elektronové mikroskopie a počítačové tomografie. Ve studii publikované ve vědeckém časopise Meteoritics and Planetary Science vědci prokázali, že korálky jsou mimo jakoukoli pochybnost vyrobeny z meteoritického železa.

Železo korálků je bohaté na nikl a nese mikrostrukturu a chemické složení typické pro meteority. Tyto vlastnosti získal materiál meteoritů už při svém vzniku, kdy dlouho a pomalu chladnul v kosmickém prostoru.

Nová studie je významná nejen z hlediska historie metalurgických technologií. Má zjevně i velký význam pro kulturní antropologii a egyptologii.

„Dnes vnímáme železo především z ryze praktické stránky a je to pro nás celkem nudný materiál,“ říká členka výzkumného týmu egyptoložka Joyce Teldesleyová z University of Manchester. „Pro staré Egypťany to však byl úžasný materiál. A protože spadl z nebes, připisovali mu zcela jistě magické vlastnosti. Použili ho proto k výrobě ozdob pro náboženské rituály a ty byly pro ně tak cenné, že je dávali nebožtíkům do hrobu.“