Sluneční Solar Impulse se připravuje na let kolem světa

Marek Lutonský  |  Technika
Startovalo se ze švýcarského letiště Payerne. © Solar Impulse, Jean Revillard, Rezo.ch

Včera jsme na facebookové stránce VTM.cz upozornili na přímý přenos letu solárního letounu Solar Impulse. Jednalo se o přelomovou událost, kdy se Solar Impulse po testech ve Švýcarsku poprvé vydal na delší výlet. Po dvanácti hodinách letu přistál v belgickém Bruselu.

Solar Impulse je evropský projekt, který od roku 2003 vyvíjí Švýcarský federální technologický institut v Lausanne. Zaštiťuje ho známý dobrodruh Bertrand Piccard a mezi mnoha sponzory je také Evropská komise.

Letoun, který k pohonu používá sluneční energii kombinovanou s akumulátory pro let v noci, má smělý cíl: ve své vylepšené verzi už v roce 2012 oblétnout Zemi. To se už Bertrandovi podařilo v roce 1999 v balónu Breitling Orbiter 3.

Příprava ke startu prvního mezinárodního letu Solar Impulse. © Solar Impulse, Jean Revillard, Rezo.ch
Příprava ke startu prvního mezinárodního letu Solar Impulse. © Solar Impulse, Jean Revillard, Rezo.ch

Doposud probíhaly spíše jen testy: automatické lety, pilotované zkoušky, v červenci 2010 pak Solar Impulse absolvoval první let přes noc, kdy byl ve vzduchu 26 hodin. Včera se ale vůbec poprvé vzdálil z rodného Švýcarska a po 21. hodině přistál v Bruselu. V Belgii zůstane asi týden, poté přeletí do Paříže na leteckou výstavu. Zatímco včera Solar Impuse pilotoval André Borschberg, při příštím letu by si měl do kokpitu sednout Bertrand Piccard.

Dvě hlavní postavy stojící za projektem Solar Impulse: Bertrand Pickard a André Borschberg, který tento let pilotoval. © Solar Impulse, Jean Revillard, Rezo.ch
Dvě hlavní postavy stojící za projektem Solar Impulse: Bertrand Pickard a André Borschberg, který tento let pilotoval. © Solar Impulse, Jean Revillard, Rezo.ch

Druhý bude ještě větší

Pohled na technické specifikace ukazuje, že letoun s rozpětím křídel jako Airbus A340 má hmotnost podobnou osobnímu automobilu. Uvnitř je místo pouze pro jednoho pilota.

  • Rozpětí křídel: 63,40 m
  • Délka: 21,85 m
  • Výška: 6,40 m
  • Hmotnost: 1 600 kg
  • Výkon elektrických motorů: 4×10 HP (4×7,5 kW)
  • Solární články v počtu 11 628 (10 748 na křídlech, 880 na horizontálním stabilizátoru)
  • Napájení: 70 akumulátorů Li-Pol, celková hmotnost 400 kg
  • Dvoulistové vrtule, průměr 3,5 m, otáčky 200–4000 za minutu
  • Průměrná rychlost letu: 70 km/h (při letu do Bruselu to ale bylo často jen kolem 40 km/h)
  • Vzletová rychlost: 35 km/h
  • Maximální výška: 8 500 m (27 900 stop)
Nezvyklá událost: startující letadlo stíhají doprovodná jízdní kola. © Solar Impulse, Jean Revillard, Rezo.ch
Nezvyklá událost: startující letadlo stíhají doprovodná jízdní kola. © Solar Impulse, Jean Revillard, Rezo.ch

Za slunečného poledne absorbuje čtvereční metr povrchu letounu světelnou energii, která odpovídá 1 000 W. Průměr za dvacet čtyři hodin je 250 W/m2. S 200 m2 solárních článků a 12% efektivitou přeměny slunečního světla na elektrickou energii nám na pohon zůstane asi 6 kW . To je přibližně stejné jako u letadla bratří Wrightů v roce 1903.

Tip: Určitě se podívejte na prezentaci letounu, kde jsou vidět všechny hlavní konstrukční prvky.

Solar Impulse nad bruselským Atomiem. © Solar Impulse, Jean Revillard, Rezo.ch
Solar Impulse nad bruselským Atomiem. © Solar Impulse, Jean Revillard, Rezo.ch
Těsně před přistáním na přistávací dráze číslo 2 bruselského letiště. © Solar Impulse, Jean Revillard, Rezo.ch
Těsně před přistáním na přistávací dráze číslo 2 bruselského letiště. © Solar Impulse, Jean Revillard, Rezo.ch

Kolem světa se zastávkami

Letos by měl být dokončen druhý model Solar Impulse, se kterým se příští rok poletí kolem světa. Bude ještě větší, rozpětím křídel 80 m porazí největší osobní letadlo Airbus A380. Natlakovaná kabina dovolí vystoupat až do výšky 12 tisíc metrů, což bude mimochodem velká zátěž pro akumulátory. Vždyť v těchto výškách je teplota nižší než minus 50 stupňů Celsia.

Technologie solárního pohonu také stále není na takové výši, aby letadlo uneslo dvě osoby. Při letu kolem světa je proto plánováno pět zastávek, po třech až čtyřech dnech letu, při kterých se vymění piloti.

Prohlédněte si sestříhané video, které ukazuje největší úspěchy Solar Impulse v roce 2010. Případně se podívejte také na stránku projektu na YouTube, kde jsou ještě další videa. A také na článek s dvaceti nejlepšími fotografiemi, které jsme našli v databance Solar impulse.

Oživeno 15. května 2011: Provozovatelé uvolnili nové video, které ukazuje důležité a zajímavé momenty pátečního prvního mezinárodního letu Solar Impulse.

Nejčtenější