Skládací kolo Brompton: dám půl království i princeznu (test)

Marek Lutonský  |  Technika
Foto: Brompton

Skládací kola nemají v Česku příliš dobré zázemí. Někdo sice ještě má v paměti socialistickou Esku, následujících dvacet let ale skládačkám nepřálo. Na silnicích nebyly skoro vidět. Začíná se o nich mluvit spolu s koloběžkami a elektrokoly až s rozmachem alternativního městského i jiného cestování.

Za této situace jsem před časem zjistil, že ve Velké Británii existuje uznávaný výrobce skládacích kol: Brompton. Už třicet let vyrábí jeden typ skládačky. Postupně ho sice inovuje, ale konstrukce ani vzhled nezapřou osmdesátá léta, kdy tento bicykl vznikl.

A další paradoxy: Brompton svá kola stále vyrábí v drahém Londýně, nepřesunul se jako všichni ostatní do Asie. Jeho skládačky sice stojí dvakrát víc, než byste čekali, přesto je o ně zájem a majitelé si je nemohou vynachválit. V Česku jich už jezdí odhadem kolem šesti set.

Bromptony při jízdě. Vlevo je model s klasickými řídítky M, vpravo typ P. Foto: Brompton
Dva Bromptony při jízdě. Foto: Brompton

Nebudu úvod protahovat. Hledal jsem dopravní prostředek do města a skládací kolo Brompton si pořídil. Ujel jsem na něm zatím několik set kilometrů, a to je už pravý čas na dojmy a zkušenosti.

Brompton nepřivazovat, vzít s sebou

Brompton mezi ostatními skládačkami vyniká malými rozměry, do kterých se dá složit. Výsledkem je kompaktní balík o oficiální velikosti 585 × 565 × 270 milimetrů. Ukažte si je pro lepší představu rukama.

Složené kolo... Foto: Brompton
Složené kolo… Foto: Brompton
Vejde se všude. Foto: Brompton

Složený Brompton zasunete pod stůl, vezmete s sebou do metra, tramvaje, autobusu nebo vlaku. Povolené příruční zavazadlo do letadla přesahuje jen o deset centimetrů, což by se asi dalo domluvit. Ve Fabii se složený Brompton vejde na výšku do zavazadlového prostoru, případně za přední sedadlo. Sbalíte ho s sebou do restaurace, na poštu, na úřady.

Malé rozměry rozšiřují možnosti použití jízdního kola, především ve městech. Po rozložení přitom vznikne bicykl běžné délky (1 470 mm) i běžné výšky (1 020 mm). Brompton jsem si pořídil především pro cestování po městě, ale postupně jsem poznal, že je to úplně univerzální kolo, se kterým teď jezdím na celodenní výlety.

No ale co ta mrňavá kolečka?

Ano, jsou malá, pouze šestnáctipalcová, navíc s nestandardním průměrem 349 mm. Jezdí se na nich ale nečekaně dobře. Rozměr kol, úzké a tvrdé pláště se negativně projeví jen při jízdě na nerovnostech, jinak se ale velmi hodí malý valivý odpor. Když se k tomu přidá dobré zpřevodování, na Bromptonu se mi jezdí snad i pohodlněji než na velkém horském kole.

Důležitá je rychlost skládání a rozkládání. Když budete rychlí, zvládnete to za deset sekund. Nebo i rychleji, viz video. A i při pomalejším skládání stihnete nastoupit do přijíždějící tramvaje.

Brompton je těžší, než byste z jeho rozměrů ve složeném stavu čekali. Foto: Brompton

Takže Brompton je velmi malé a velmi lehké kolo? Ne tak úplně, o hmotnosti jsem zatím nepsal. Ta je totiž při prvním zvednutí překvapivě vysoká. Malý balík s mým složeným Bromptonem asi každý, kdo to zkusil, odhadoval na méně než 12,6 kg. Váží zhruba stejně jako běžné velké kolo a do pátého patra bez výtahu se celkem pronese.

Záleží ale na konfiguraci. Mám totiž jeden z nejtěžších modelů M6R, navíc vybavený dalším příslušenstvím. Nejlehčí Brompton S2L-X s titanovými díly začíná už na hmotnosti 9,4 kg.

Skládání a rozkládání: It’s not broken, it’s British

Andrew Ritchie – vynálezce, zakladatel a dodnes šéf Bromptonu – roky vymýšlel, jak kolo složit do kompaktní podoby. Už od prvních prototypů je ale vidět základní myšlenka: zkrácení bicyklu překlopením zadního kola pod rám.

Rám byl napřed zvláštním způsobem zlomený, dnes je jeho trubka prohnutá, aby se pod ni zadní kolo vešlo. A aby se vešlo, musí být malé – to jen doplnění k předchozí části o rozměrech.

Klepněte na náhled, v novém okně se objeví animace jednotlivých fází skládání a rozkládání Bromptonu

Způsobů, jak Brompton složit a rozložit, je více, podívejte se na videa na YouTube. Operace jsou ale vždy stejné, liší se jen tím, z jaké strany vůči kolu stojíte a zda třeba děláte víc věcí najednou. Základní pořadí je třeba dodržet a doporučený postup skládání je tento:

Takhle Brompton parkuje, s kolem překlopeným pod rám. Foto: Brompton

1) Uvolnit západku, která drží zadní kolo u rámu. Za sedlo nadzvednout střední část a zadní kolo švihem přetočit pod rám. V této poloze je Brompton stabilní, takhle se dá zaparkovat. Je to ale tak zvláštní konstrukce, že kolemjdoucí nechápou. Viz obrázek vpravo.

2) Povolit pojistku v kloubu vodorovné části rámu a posunout přední kolo na úroveň složeného zadního. Část rámu se otáčí, přičemž přední kolo zůstává v původním směru. Tento pohyb je potřeba nacvičit, napřed se mi nezdál úplně přirozený.

3) Uvolnit další pojistku a sklopit řídítka k přednímu kolu. Na svém místě je udrží západka.

4) Zasunout sedlovou tyč úplně dolů. Tím se složený Brompton mechanicky zamkne, aby se při zvednutí nerozpadnul.

5) Sklopit levý pedál.

Brompton během skládání: v plné velikosti; po překlopení zadního kola pod rám; po přiklopení předního kola, sklopení řídítek a zasunutí sedlovky. Foto: Brompton
Brompton během skládání: v plné velikosti; po překlopení zadního kola pod rám; po přiklopení předního kola, sklopení řídítek a zasunutí sedlovky. Foto: Brompton

Nyní máme z Bromptonu kompaktní balíček, ze kterého nikde nic nevyčnívá. I dlouhé bovdeny, které v rozloženém stavu visí z řídítek, se zázrakem někde skryjí.

Za všechna videa, která lze ke skládání Bromptonu na YouTube najít, ukážu tento malý závod, kde lze vidět různé techniky:

Složené kolo se dá přenášet za špičku sedla, v jehož spodní části je tvarovaná rukojeť. Vzhledem k tomu, že mám prodlouženou teleskopickou sedlovku a sedlo víc vyčnívá, nosím Brompton za jeho oblý rám. Myslím, že uchopení je takhle navíc jistější.

Při rozkládání se postupuje obráceným způsobem. Pojistky závěsů se utahují křídlovou maticí s plastovou rukojetí, nejsou zde žádné komplikované spoje.

Jak se jezdí na Bromptonu

Na tomto místě jsem původně pokračoval popisem konstrukce. Ale není nakonec u kola důležitější, jak se na něm jezdí?

Brompton je po rozložení dospělé kolo, se kterým není třeba nijak měnit návyky z jiných bicyklů. Sednete a jedete. Je to až překvapivě normální. Sedlo, řídítka, kola i pedály jsou tam, kde byste je u kola čekali. Prvních pár set metrů se jen naladíte na trochu vyšší a přímější posez, na menší kola a s nimi spojené citlivější řízení.

K Bromptonu se nejvíc hodí asfaltová silnice. Čím je povrch hrbolatější, tím víc ho cítíte v rukou a tam vzadu. Malá tvrdá kolečka a minimální odpružení téměř nic neschová. Také je třeba dát si větší pozor na díry a nerovnosti, které byste třeba na horském kole bez problémů přejeli – u Bromptonu hrozí zapadnutí nebo nepříjemný náraz. Ale nikdo taky netvrdí, že je to kolo do terénu.

Kolik složených Bromptonů se vejde na jedno parkovací místo. Foto: Brompton
Kolik složených Bromptonů se vejde na jedno parkovací místo? Foto: Brompton

Při testech jsem projel snad vším, co může dnešní svět cyklistovi nabídnout, a od té doby se raději vyhýbám především těmto povrchům:

  • Staré vykousané dlažební kostky, například historická dlažba měst
  • Cyklostezky z panelů
  • Písek a bahno, opravdu špatný terén

Ostatní povrchy a terénní záludnosti jsou sjízdné. Ale zkusme to ještě konkrétněji.

Stoupání: Přiznávám, kopce nemám rád. Trpím, před vrcholem z jízdních kol sesedám a tlačím. Přesto jsem na Bromptonu ze sedla vyjel všechno, co jsem zkusil. Včetně kopců, kterým bych se mimo test určitě snažil vyhnout. Šestistupňový Brompton je velmi dobře zpřevodovaný.

Sjezdy: Bývám při nich celkem opatrný. Moment setrvačnosti se totiž zvětšuje se čtvercem poloměru a malá kolečka Bromptonu proto nedrží směr tak silně jako běžná kola. Řízení je i ve větších rychlostech stále dosti citlivé, řídítka vždy poctivě držím oběma rukama. Úzké pláště a menší valivý odpor ale napomáhají k větší setrvačnosti – Brompton ztrácí rychlost pomaleji než třeba horská kola. Při sjezdu jsem to sice vytáhnul na 55 km/h, ale takové rychlosti skládačce moc nesvědčí.

Terén, lesní stezky: K tomuto účelu Britové Brompton nevyrobili, ale tento terén jsem už mnohokrát úspěšně absolvoval. Když nezapadnete do písku, do bahna, do cesty se najednou nepostaví kořen nebo nenajedete na moře ostrých kamenů… proč ne? Jde to.

Dlážděné cyklostezky: Na jedné takové jezdím většinu trasy do práce. Je to dostatečně pohodlné, když ale nezabírám pedály, na dlažbě něco chrastí v zadním nosiči. Stejné to je i na hrubších okreskách a jiném hrbolatém povrchu. Přemýšlím, jak se tohoto zvuku zbavit, nedaří se mi ale přesně identifikovat jeho příčinu.

Obrubníky a další podobné terénní nerovnosti: Když mají na výšku víc než řekněme pět centimetrů, většinou dám nohy na zem a kolo přenesu. Neodpružená malá kolečka jinak dostanou docela velký náraz, přední kolo se mi kvůli trochu jiné konstrukci Bromptonu nedaří dostatečně odlehčit. Zejména když vezu notebook, připadají mi některé nárazy přenášené do tašky na předním nosiči docela silné.

Drobnost k sesedání: Díky tomu, že rám je umístěn velmi nízko, dá se z Bromptonu elegantně vystupovat překřížením nohou. Příklad – sesedám směrem doleva, takže přibrzdím, pravou nohu překřížím před levou a seskočím.

V obleku jsem to ještě nezkusil. Foto: Brompton
V obleku jsem to ještě nezkusil. Foto: Brompton

Dlouhé trasy: Napřed jsem se vydal na 50 km kolem Brna, a když mi po týdnu odtrnulo, vyrazil jsem na nejdelší cestu, jakou jsem kdy na kole absolvoval. Na skládačce jsem ujel 103 km z Brna do Břeclavi a přežil. A za týden dalších víkendových sto kilometrů. V tomhle mě Brompton nejvíc překvapil. Jezdím na něm na dlouhé výlety a mám pocit, že jsem v závěru méně unavený, než když jsem býval dřív na velkém kole. A baví mě to.

Tip: Přečtěte si zkušenosti cyklistů, kteří speciální trekové bicykly vyměnili za skládací Bromptony (anglicky).

Mohu říct, že čtyřicet-padesát kilometrů v mírném terénu ujedu na Bromptonu bez problémů. Ve městě tak zajedu kamkoli je potřeba. A než bych se trápil upevňováním běžného bicyklu na auto, naložím teď do kufru skládačku a vyrazím i na delší trasy.

Shrnuto: Brompton je zkrátka úplně běžné kolo, které se dá navíc složit do velmi kompaktní podoby.

Skládačka dovolí kombinovat různé druhy dopravy. Nejste po celou dobu odkázáni jen na kolo. Foto: Brompton
Skládačka dovolí kombinovat různé druhy dopravy. Nejste po celou dobu odkázáni jen na kolo. Foto: Brompton

Konstrukce: rám, barvy a příplatky

Zpátky k technice, podívejme se podrobněji na zajímavé konstrukční části Bromptonu. A také na volitelné možnosti jeho výbavy.

Ocelový rám je vždy stejný, vyrábí se pouze v jedné velikosti. Můžete si jen vybrat barvu, kdy některé jsou základní a jiné za příplatek. Brompton na objednávku dokonce může být i vícebarevný.

Vlevo jsou čtyři letošní základní barvy rámů, za další se připlácí. Foto: Brompton
Vlevo jsou čtyři letošní základní barvy rámů, za další se připlácí. Foto: Brompton

Jednotlivé části rámu nejsou spojeny svařováním, ale tvrdým pájením. Fajnšmekři si mohou připlatit za patinovanou povrchovou úpravu s přiznanými zlatými mosaznými spoji. Vypadá skvěle.

Pro snížení celkové hmotnosti mohou být přední vidlice, trojúhelník, který drží zadní kolo, a sedlová tyč vyrobené z titanu. Zlepší se tím prý také tuhost kola. Ale dáte za ušetřené kilo dvanáct tisíc korun?

Takhle vypadá odlehčený Brompton s titanovými doplňky. Ponechávají se v přirozené barvě titanu. Foto: Brompton
Takhle vypadá odlehčený Brompton s titanovými doplňky. Ponechávají se v přirozené barvě titanu. Foto: Brompton

Brompton není příliš odpružený. Při přenosu nárazů od zadního kola pomáhá jen kus pryže u spojení trojúhelníku s rámem. Existuje ve dvou podobách, pro cyklisty nad 80 kg se doporučuje tužší verze.

Otřesy mezi zadním kolem a sedlem tlumí jen tento pryžový nárazník
Otřesy mezi zadním kolem a sedlem tlumí jen tento pryžový nárazník

Řídítka do M, S, P a H

Brompton dává vybrat ze tří typů řídítek, které se liší především výškou. Ta se už nedá změnit, řídítka nejsou stavitelná. To ale znamená, že lidé menšího vzrůstu mohou jet v pohodlném vzpřímeném postoji a u vyšších jedinců se sedlo dostane až nad řídítka. Brompton jinak unese cyklistu do hmotnosti 110 kg.

Rukojeti na koncích řídítek tvoří měkká pryž, páky brzd jsou v dobrém dosahu, stejně tak ovladače převodů a zvonek (cinkám rád).

Jeden konec řídítek: návlek z pěnové pryže, páka brzdy, ovladač přehazovačky (dva stupně) a zvonek. V rámečku se na něj ještě podívejte z přední strany
Jeden konec řídítek: návlek z pěnové pryže, páka brzdy, ovladač přehazovačky (dva stupně) a zvonek. V rámečku se na něj ještě podívejte z přední strany

Řídítka typu M jsou nejklasičtější. Se svou prohnutou hliníkovou trubkou sice vypadají jako z dětského kola, ale jsou pohodlná a najdete je na většině Bromptonů. Se svými 193 cm bych ale raději zvolil nedávno představená řídítka typu H, která budou posazena o 60 mm výš. Začnou se ale prodávat až v roce 2012. Zatímco samotný Brompton je poměrně tuhé kolo, řídítka-vlaštovky typu M trochu pruží.

Řídítka typu S jsou nejnižší, nejlehčí a na pohled asi nejhezčí. Je to jednoduchá rovná trubka, rádi je používají bromptonoví závodníci. Řídítka typu P jsou dnes nejvyšší, údajně i velmi pohodlná, ale tohle bych asi svému Bromptonu neudělal…

Současné typy řídítek Bromptonů: M, S a P. Foto: Brompton
Současné typy řídítek Bromptonů: M, S a P. Foto: Brompton

Rychlosti a převody: to správné číslo je šest

K dispozici jsou čtyři varianty zpřevodování, ale jestli nemáte nějaký zvláštní důvod, raději ani nemyslete na jinou než šestistupňovou převodovku. Většinou nežijeme na rovině, takže s jednorychlostními a dvourychlostními Bromptony se nadřete. Po zkušenosti známého, který dlouho jezdil na trojstupňovém Bromptonu a potom ho rád vyměnil za vyšší, raději nedoporučím ani tři převody.

Šestirychlostní kolo kombinuje přehazovačku se dvěma pastorky na zadním kole a planetovou převodovku Sturmey Archer umístěnou přímo v zadním náboji. Ta má tři, poměrně hrubě odstupňované rychlosti, které přehazovačka zjemňuje. Na řídítkách jsou tak dva ovladače a pro postupné řazení se musí ovládat oba. Nějakou dobu jsem přemýšlel, kterou páčkou nahoru a kterou dolů. Po týdnu už bylo řazení automatické.

Čtyři možnosti zpřevodování: Brompton bez převodů • dva pastorky • třírychlostní převodovka v náboji • kombinace pastorků a náboje = 6 rychlostí. Foto: Brompton
Čtyři možnosti zpřevodování: Brompton bez převodů • dva pastorky • třírychlostní převodovka v náboji • kombinace pastorků a náboje = 6 rychlostí. Foto: Brompton

U tří a šestirychlostní varianty si lze ještě při objednávání vybrat úpravu směrem k těžšímu nebo lehčímu zpřevodování. I když osobně u šestirychlostního Bromptonu využívám více lehčí převody, standardní nastavení mi vyhovuje a níž bych už asi nešel. Výš také ne, na nejtěžší převod jsem zatím přeřadil jen párkrát.

Jinak skvěle zpracovanému Bromptonu vytýkám kvalitu ovladačů řazení. Plastové krabičky s viklajícími se pákami, které se klepou a drnčí při jízdě na hrubším povrchu, bych nechal levným čínským kolům. Řadí zatím dobře a přesně, ale u drahé skládačky bych rád viděl lepší zpracování.

Plastové páky pro řazení se mi k Bromptonu nehodí. Zde je třístupňový ovladač planetové převodovky
Plastové páky pro řazení se mi k Bromptonu nehodí. Na obrázku je třístupňový ovladač planetové převodovky

Na kolo, které se používá hodně ve městech, jsem čekal trochu lepší kryt řetězu než drobný plastový talíř. Uznávám, že jsem se ještě nezašpinil, ale stačí kalhoty běžné šířky, aby cíp nohavice nepříjemně plandal do oblasti, kde se ozubené kolo zakusuje do řetězu. Nenapadá mě ale, jak by se dal velký kryt při tomto způsobu skládání konstrukčně vyřešit.

Kryt řetězu je funkční, ale na městské kolo malý. Víc se ale asi vzhledem ke konstrukci skládání udělat nemohlo
Kryt řetězu je funkční, ale na městské kolo malý

Sezení bolí, aspoň na začátku

Praví cyklisté budou tvrdit, jak je standardní sedlo Bromptonu široké a pohodlné. My ostatní, kteří ho porovnáváme s čalouněním kancelářské židle, se s nimi neshodneme. Je tvrdé a úzké! Ale uznáváme, že kvalitní a těšíme se, až se z nás také stanou praví cyklisté.

Takhle nevypadá obvyklé sedlo městských kol. Všichni si ho ale nakonec chválí. Foto: Brompton
Takhle nevypadá obvyklé sedlo městských kol. Všichni si ho ale nakonec chválí. Foto: Brompton

Kdo by chtěl víc, britský výrobce Brooks nabízí pro Brompton nádherná kožená sedla tradiční konstrukce. Samozřejmě za nezanedbatelný příplatek, ale vypadají skvěle.

Když nestačí délka běžné ani prodloužené sedlové tyče, pomůže teleskopická. Foto: Brompton

Protože rám Bromptonů je umístěný velmi nízko, je nutné dostat sedlo nahoru pomocí předlouhé a kvůli pevnosti i dosti tlusté sedlové tyče. Dlouhá sedlovka je jinak asi nejlepší poznávací znamení skládacích Bromptonů.

Ale ani dlouhá často nestačí. Pokud máte delší nohy, budete potřebovat prodlouženou sedlovku (+60 mm), a měříte-li nad metr devadesát, musíte jako já sáhnout až po příplatkové teleskopické. Viz obrázek.

Neznamená to, že při každém rozkládání musíte výšku nastavovat nadvakrát. Teleskopickou sedlovku nastavíte jednou tak, jak potřebujete, a necháte už být. Hlavní sedlovou tyč potom vysunete vždy až na doraz.

Ochrany a nosiče

Bromptony se nabízejí také ve třech variantách lišících se blatníky a nosičem. Berte rozhodně verzi s blatníky a zástěrkami. V dešti jsou až nečekaně účinné.

Zástěrky a blatníky nedovolí, aby se voda ze silnice dostala tam, kam nemá. Foto: Brompton
Zástěrky a blatníky nedovolí, aby se voda ze silnice dostala tam, kam nemá. Foto: Brompton

Zatím nevím, co si myslet o zadním nosiči. Na svém Bromptonu mám nosič i s příplatkovými velkými kolečky Eazy Wheels, po kterých může složené kolo jet. Například v dlouhé pasáži obchodního centra. Zatím jsem ale tuto možnost nevyužil, stejně tak ani možnost připoutat větší náklad k zadnímu nosiči pružnými popruhy. Známý si ale nosič s Eazy Wheels nemůže vynachválit a podobné reakce jsem četl v diskuzích majitelů Bromptonů. Nedejte na mě.

Hliníkový nosič je v tomto případě vybavený kolečky Eazy Wheels pro snadné posouvání sbaleného Bromptonu
Hliníkový nosič je v tomto případě vybavený kolečky Eazy Wheels pro snadné posouvání sbaleného Bromptonu

Všichni se ale shodneme na výborném nástavci, přes který se na přední část Bromptonů upevňují nejrůznější tašky. Je to konická kostka upevněná přímo na rámu, západka zajistí, aby taška nevypadla. I těžký náklad má tak jen minimální vliv na ovládání řídítek, je vždy vyvážený uprostřed. Jen je napřed divné, že zatáčíte, ale taška vepředu směřuje stále stejným směrem.

Tato kostka se upevní na rám, na ni se pak nasazují brašny. Nahoře si ještě všimněte detailu hliníkového dílu, který spojuje rozložitelné části rámu
Tato kostka se upevní na rám, na ni se pak nasazují brašny. Nahoře si ještě všimněte detailu hliníkového dílu, který spojuje rozložitelné části rámu

Brompton nabízí několik typů brašen. Od textilních sportovních přes nákupní koš až po dosti předražené celokožené byznysové modely (viz přehled). Všechny používají stejný způsob uchycení. V prodeji je také brašna na zadní nosič a transportní tašky, do kterých se schová celý složený Brompton.

Přehlídka různých brašen, které se prodávají jako příslušenství. Foto: Brompton
Přehlídka různých brašen, které se prodávají jako příslušenství. Foto: Brompton

Také skládačka musí svítit

Komu nebudou vyhovovat standardně montované pláště Brompton Kevlar, může si vybrat ze dvou od firmy Schwalbe. Jedny jsou více do terénu, druhé bez vzorku zase na silnice. Boky všech plášťů zdobí užitečný reflexní pásek. V rámu většiny Bromptonů najdete také malou pumpičku.

Tři typy plášťů, mezi kterými se dá vybírat. Foto: Brompton
Tři typy plášťů, mezi kterými se dá vybírat. Foto: Brompton

Na každém kole je přední a zadní odrazka. Dokoupit se dají bateriové svítilny, kdy zadní nijak nebrání pohodlnému skládání, přední je pak lepší vyjímat z držáku. V nabídce jsou i svítidla s dynamem.

Variant, jak si Brompton poskládat, je mnoho. Pro zajímavost se podívejte na britskou verzi konfiguračního dotazníku (PDF).

Je drahý, bez diskuze

Ceny jsem nechal na konec, aby vás nerozptylovaly od čtení. Brompton je totiž až nezvykle drahé kolo. Posuďte sami, zde jsou ceny dovozce www.anglickalegenda.cz:

  • Šestirychlostní Brompton, řídítka M, blatníky, bez nosiče: 24 480 Kč (včetně DPH)
  • Třírychlostní Brompton, řídítka M, blatníky, bez nosiče: 22 680 Kč
  • Odlehčená první varianta (titanové části): 36 480 Kč
  • Odlehčená druhá varianta: 34 320 Kč

Drahé je i příslušenství, například: bateriová světla 960 Kč, základní brašna S Bag 2 640 Kč (plus 480 Kč za upínací kostku), luxusní sedlo Brooks 2 760 Kč, teleskopická sedlovka 1 080 Kč. Nestandardní barva stojí 960 Kč.

Nejlevnější jednorychlostní Brompton s řídítky S a bez blatníků koupíte za 17 220 Kč (ale vzpomeňte, co jsem psal o šestistupňovém zpřevodování) . Základní modely bývají v omezeném počtu skladem v kamenné prodejně, další se jednou měsíčně objednávají.

Proč sis ho koupil, blázne?!

Andrew Ritchie, autor této skládačky. Foto: Brompton

Konec už bude trochu osobní. Existují samozřejmě i jiné skládačky; ostatně dovozce Bromptonů je také prodává, podívejte se na www.cyklospeciality.cz. Když jsem ale vybíral, pro mnohem dražší Brompton mě přesvědčilo několik věcí:

1) Především doporučení známých a obecně velká spokojenost majitelů s Bromptony. Zkušenosti říkají, že je to prý nesmrtelné a bezproblémové kolo.

2) Výroba ve Velké Británii. Může to být z velké části dobrý marketing, ale důraz na kvalitu místo na co nejnižší cenu u mě připsal kladné body. Nedostatkem zase je, že většina dílů je nestandardních a nedají se pořídit jinde než od Bromptonu.

3) Snadné skládání, výsledné malé rozměry a kompaktní tvar, což není u ostatních skládaček vždy běžné.

4) Kdybych si kupoval dobré běžné kolo, asi za něj taky zaplatím přes dvacet tisíc. Tak proč by kolo, které lze navíc složit, muselo stát méně?

Brompton je drahý, na tom se asi shodneme všichni. Argumenty, že jeho užitná hodnota za to stojí, nemusí být pro každého přesvědčivé a já tady nezastupuji výrobce ani distributora. Jsem ale rád, že Brompton mám, a do rodiny nejspíš brzy přibude ještě jeden. Je to vynikající kolo.

Jestli chcete vidět mnoho Bromptonů pohromadě, přijďte v sobotu 1. října 2011 k Janovu hradu v lednicko-valtickém areálu. Koná se zde festival cyklospecialit a nultý ročník mistrovství ČR na Bromptonech – viz další podrobnosti. A takhle to v srpnu vypadalo na letošním mistrovství světa:

Zajímavé odkazy

Nejčtenější