Silné zvýšení teploty před japonským zemětřesením

19. 5. 2011  |  Marek Lutonský  |  Příroda

Dimitar Ouzounov z marylandského NASA Goddard Space Flight Centra zveřejnil zprávu s předběžnými výsledky měření různých fyzikálních veličin ve dnech předcházejících ničivému japonskému zemětřesení. Zjistil, že přímo nad epicentrem se několik dnů před zemětřesením děly zajímavé věci.

O tom, že by Země mohla o svém třesení dávat vědět s větším předstihem, se mluví často. Chybí ale přesná data, která by tyto průvodní jevy prokázala a kvantifikovala. Až v poslední době různé vědecké týmy preventivně sledují atmosférické změny v oblastech, kde se stýkají tektonické desky a kde tedy zemětřesení nejvíc hrozí. Například právě v japonské oblasti Tohoku, kde se Země 11. března 2011 zatřásla opravdu velmi silně.

Už několik dnů před zemětřesením se u epicentra začala zvyšovat koncentrace elektronů v ionosféře. Svého vrcholu dosáhla tři dny před otřesem. Satelitní průzkumy současně ukázaly, že se infračerveným zářením nad epicentrem začala zahřívat atmosféra. Zde byl vrchol několik hodin před zemětřesením.

Nezvykle vysoké infračervené vyzařování (OLR, Outgoing longwave radiation) v jednotlivých dnech před japonským zemětřesením.
Nezvykle vysoké infračervené vyzařování (OLR, Outgoing longwave radiation) v jednotlivých dnech před japonským zemětřesením.

Přičinou těchto jevů je zřejmě vyzařování velkého množství radonu po silném stlačování zemských desek v oblasti tektonického zlomu. Ještě před zemětřesením. Radioaktivita ionizuje vzduch a důsledkem jsou tyto změny v atmosféře a ionosféře.

Když se ale na věc podíváme obráceným směrem, detekcí těchto změn by bylo možné s velkým předstihem předpovědět zemětřesení, nebo alespoň zvýšené riziko, že se Země zatřese.

Další zdroje: