Revoluce: první stát schválil robotická auta bez řidiče

Karel Javůrek  |  Technika

Nevada po dlouhém očekávání schválila použití robotických automobilů, které nemají lidského řidiče. Nová éra dopravy pomalu začíná.

Při vzniku automobilu nebylo ani pomyšlení o tom, že by takový stroj v náročném prostředí – či dokonce při vyšších rychlostech – dokázalo ovládat něco jiného než sám člověk. Tento názor vydržel hodně dlouho.

Neustálé pozorování objektů v popředí, vývoj aktuální situace v čase, kontrola všech stran pomocí zrcátek, řízení, řazení, ovládání plynu, brzdy a dalších součástí… to přece nemůže zvládnout nikdo jiný než pán lidstva.

Vývoj počítačů ale dospěl do fáze, že jejich výkon začíná blížit lidskému mozku. I mobilní počítače do kapsy dokážou spočítat miliardy operací za sekundu. Vysoký paralelní výkon je důležitý pro zpracování velkého množství dat najednou, což je typické pro obraz a rozpoznávání objektů dle databáze. Takto pracuje i náš mozek.

A právě teď vše začíná nabírat rychlý průběh.

Nevada: schváleno

Loni jsme připravili článek shrnující současné technologie automobilů bez řidiče. Ještě před několika desítkami let byly z říše sci-fi. Uplynulo jen několik měsíců a první důležitý krok k reálnému nasazení je hotový.

Průkopnické počítačem řízené automobily, které byly schopné dorazit do cíle skrze různorodý terén, má na svědomí především univerzita ve Stanfordu a tamní výzkumné týmy. Ve spolupráci s vojenskou organizací DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) posunuly vývoj další kus dopředu.

Na videu si můžete prohlédnout ukázku autonomního vozidla „Shelley“ ze Stanfordu:

Google v roce 2010 oznámil, že pracuje na vývoji automobilů bez řidiče. A jen tak dodal, že technologie je už v takové fázi, že s auty jezdí i v ostrém provozu. Že již určitě najezdil statisíce kilometrů po různých silnicích v různých částech Kalifornie, v horách, na dálnicích, v úzkých uličkách a podobně.

Google si je budoucností v aut bez řidiče velmi jistý, takže není překvapením, že se snažil lobovat za schválení robotických aut ve státě Nevada. A to by nebyl Google, aby se mu to postupně nepodařilo. V návrhu zákona číslo 511 se v páté sekci nachází článek o schválení autonomních vozidel, které se mohou pohybovat po nevadských silnicích. Obsahuje také zmínky týkající se kontroly, regulace, minimálních bezpečnostních standardů a samozřejmě i testování. Nechybí specifikace „umělé inteligence“, která se stará o řízení vozidla dle hardwarových senzorových systémů. Zákon byl přijat téměř jednohlasně.

Obyvatelé Nevady tak za necelý rok mohou teoreticky začít používat první automaticky řízené automobily. Tak rychle se sice v prodeji neobjeví, ale povolení je první důležitá část, která je k reálnému použití potřeba.

Sebastian Thrun a milion zachráněných životů ročně

Vedoucím týmu, který stojí za Google Driverless car , tedy auty bez řidiče od Googlu, je Sebastian Thrun. Svůj vědecký výzkum zasvětil pravděpodobnostnímu programování a robotickému mapování. Mimo jiné je držitelem ceny Maxe Plancka za výzkum v oblasti umělé inteligence a robotických systémů.

Jeho cílem je zachránit alespoň milion lidských životů ročně a k tomu přidat další prospěšné věci, které s automatickými řídicími systémy souvisí. Jedná se například o snížení spotřeby a snížení oxidu uhličitého díky perfektní efektivitě jízdy, minimalizování zácp na dálnicích nebo také využití doby, kterou lidé musí trávit řízením, k důležitější činnosti.

Na jeho příběh a ukázku auta bez řidiče od Googlu se můžete podívat díky této přednášce na akci TED, která je k dispozici i s českými titulky. Během přednášky jsou vidět také testovací jízdy s auty Googlu.

Důležitým prvkem je učení

Google má zkušenosti s velkými systémy, které pracují se statistickými daty a učícími se algoritmy. Jak se i u této technologie ukazuje, na samotné řízení v různorodém prostředí nestačí jeden unikátní program, který má předem jasný začátek a přesně daný konec.

Pro zlepšování schopností je nutné, aby se program postupně zlepšoval a sám se učil ze zkušeností, stejně jako to dělá člověk. Auta bez řidiče jsou vybaveny laserovými a jinými senzorovými systémy, které sbírají data z okolí. Samozřejmostí je rozpoznávání značek, semaforů, čar a dalších nezbytných ukazatelů kolem vozidla. Je nutné sledovat je v reálném čase a podle nich přizpůsobovat rychlost či směr jízdy.

Google má jistě ambice stát se dvorním dodavatelem těchto systémů pro všechny různé automobilky světa. Jeho strategie je stejná jako u Microsoftu a Windows v minulém století: nabízet softwarové řešení (v tomto případě i s trochou hardwaru) a zajistit tak výdělky z licencí.

Automobilové společnosti s velmi vysokou pravděpodobností nemohou představit vlastní systém, alespoň nikoli na takové úrovni, jako Googlu. V tomto případě totiž nejde o inženýrství, ale o náročné programování, které zahrnuje neuronové sítě, umělou inteligenci, statistiku a pravděpodobnost. A v této oblasti je navíc nutné mít ty nejlepší odborníky a zkušenosti z vývoje náročných a rozsáhlých platforem.

Na druhou stranu takhle si ve známém pořadu Top Gear poradilo automatické BMW 330i s testovacím okruhem. V tomto případě se ale vůz musel okruh napřed naučit. Video je s českým dabingem, tady je pro zájemce originál.

Nahrazování činností

Jak jsme už psali v mnoha článcích, doba, kdy stroje začaly nahrazovat jednotlivá pracovní místa a činnosti, již dávno začala. V dnešní době ale začínají počítače, roboti a inteligentní stroje zasahovat do oblastí, o kterých si mnoho lidí myslelo, že nikdy nahrazeny nebudou.

Ale nesmíme zapomínat, že čím je činnost jednodušší, tím snáze bude v budoucnosti vykonávána nějakým druhem automatů. Může se jednat o mechanické i virtuální činnosti. V pozadí počítače nebo stroje ale budou čím dál důležitější učící se algoritmy. Takové, které se budou postupně vyvíjet, stejně jako to probíhá u člověka.

Nejčtenější