První úspěšně transplantovaná syntetická průdušnice

Helena Vrecková  |  Věda

Lékaři poprvé v historii transplantovali pacientovi průdušnici, vytvořenou z jeho vlastních kmenových buněk.

Lékařům a vědcům z Karolínské univerzity ve Stockholmu se podařil obrovský úspěch v oblasti transplantací a regenerativní medicíny. Lékařský tým pod vedením Paola Macchiariniho transplantoval umělou průdušnici muži s tracheální rakovinou. K výrobě průdušnice lékaři využili jen pacientovy kmenové buňky.

Být pokusným králíkem až jako poslední možnost

Před třemi lety byla u Andemariama Beyenea diagnostikována rakovina průdušnice. Ačkoli se podrobil léčbě agresivním ozařováním a chemoterapií, nádor stále rostl. Ve chvíli, kdy dosáhl velikosti šesti centimetrů a téměř již neumožňoval volný průchod vzduchu do plic, bylo lékařům jasné, že je třeba rychle zasáhnout, aby Beyene nezemřel.

Jednou z možností byla transplantace. Nebyl však čas shánět složitě dárce, a proto Beyene svolil k nabízené možnosti stát se „pokusným králíkem“. Onou možností bylo, aby si Beyene nechal svou novou průdušnici narůst.

Vědci vytvořili lešení průdušnice z nanokompozitního biomateriálu. Tyto materiály jsou vhodné ke konstrukci kostních a kloubních náhrad, kostních implantátů a pomůcek pro osteosyntézu. Jejich nevýhodou však často bývají povrchové fyzikální a chemické vlastnosti méně vhodné pro integraci implantátu do okolní tkáně. Proto je důležitá povrchová úprava těchto materiálů, například pokrýváním biokompatibilními vrstvami. Metodu pokrytí lešení zvolili i lékaři k přípravě umělé průdušnice.

Buňky nové průdušnice z kmenových buněk se během 48 hodin od transplantace začaly chovat jako původní přirozené buňky. Ilustrační foto.
Buňky nové průdušnice z kmenových buněk se během 48 hodin od transplantace začaly chovat jako původní přirozené buňky.

Vytvořené 3D lešení bylo tvarované do přesného tvaru Beyeneovy průdušnice. Stejně jako pravá průdušnice bylo lešení opatřeno pevnými obloučky, které neomezovaly jeho pružnost. Poté bylo umístěno do bioreaktoru i s kmenovými buňkami z pacientovy kostní dřeně, které byly upraveny tak, aby se diferencovaly do tkáně průdušnice.

Během dvou dnů nově vzniklá tkáň obrostla lešení a byla připravená k transplantaci. Operace trvala dvanáct hodin, během kterých doktor Macchiarini odstranil nádor a do pacientova těla vložil náhradu. Již během 48 hodin od zákroku začaly buňky transplantátu fungovat jako přirozené.

Není nutné čekat na smrt

Transplantace proběhla na začátku června tohoto roku a po měsíci od operace je Beyne sice stále ještě v nemocnici, ale jeho tělo se rychle uzdravuje a nová průdušnice funguje bez problémů.

Transplantované orgány vyrobené přímo z kmenových buněk pacienta s sebou navíc nenesou riziko odmítnutí tělem, které je jinak při klasické transplantaci relativně vysoké. Tím výčet výhod nekončí. Už jen fakt, že nemusíte čekat, až někdo zemře a vy po něm zdědíte orgán, je velké plus. Navíc je vám transplantát vyroben na míru, a to jen během několika dnů. Z toho vyplývá, že procento úspěšně vyléčených rapidně vzroste. Karolínská univerzitní nemocnice také sdělila, že tento způsob léčby je vhodný pro děti, u kterých je k dispozici mnohem méně dárců.

O úspěšném transplantování syntetické průdušnice informoval také web Singularity Hub.