Proč surikaty vraždí mláďata?

Jaroslav Petr  |  Příroda

Surikaty patří k nejspolečenštějším savcům. Přesto si jejich samice navzájem zabíjejí mláďata. Proč?

Vraždění mláďat čili infanticida je v přírodě překvapivě rozšířené. Na první pohled vypadá jako počin odporující evoluci. Ve skutečnosti mají zvířata pro zabíjení potomků pádné evoluční odůvodnění.

Společenství šelmiček z Kalahari

Surikaty (Suricata suricatta) žijí v africké poušti Kalahari ve velkých skupinách. Tyto šelmičky vytvářejí důkladně organizovaná společenstva, kde má každý svůj úkol. Někdo hlídá ostatní před přirozenými nepřáteli útočícími nejen ze země, ale i ze vzduchu. Další má na starosti mláďata. Jiný buduje systém podzemních nor. A někdo se honí za potravou.

Při péči o mláďata zdaleka nejde jen o shánění potravy a dozor. Dospělé surikaty učí mláďata například lovit prudce jedovaté škorpióny v celé řadě postupně stále obtížnějších lekcí. Nechce se ani uvěřit, že si samice surikat někdy navzájem zabíjejí mláďata.

Nejnovější výzkum týmu vedeného věhlasným zoologem Timem Clutton-Brockem z University of Cambridge odhalil, že i pro toto na první pohled kruté chování mají surikaty dobrý důvod, který v konečném důsledku přináší užitek většině členů surikatí kolonie.

Pokud vůdčí samice potřebuje kojnou, shání ji poněkud nevybíravým způsobem.

Vraždou opatřená kojná

Jak uvádí Clutton-Brock se svými spolupracovníky ve studii publikované ve vědeckém časopise Animal Behaviour, někdy se ujímá péče o mláďata vůdčí samičky úplně cizí samička. Pokud právě kojí, pak může mláďatům vůdčí samice poskytnout své mléko. To je samozřejmě pro vůdčí samici výhodné, protože se jí výrazně uleví a rychle nabírá síly. Může pak mít brzy další mláďata.

Tak úplně v pořádku se nám nemusí zdát způsob, jakým vůdčí samice dosáhne toho, aby cizí samička převzala roli kojné. Používá šikanu, násilí a někdy se dokonce uchýlí k tomu, že mláďata cizí samičky zabije. Matka, která ztratila potomky, zoufale hledá, jak by uspokojila své mateřské pudy. Nepohrdne pak dokonce ani péčí o mláďata vražedkyně jejích vlastních mláďat.

Pro kolonii surikat to není tak velká tragédie. Vůdčí samice je silnější, obratnější a důvtipnější. Dědičné vlohy pro všechny tyto vlastnosti předává svým potomkům a ti je přenesou na další pokolení. Pro budoucnost kolonie je proto lepší, aby se dostalo co nejkvalitnější výživy a péče mláďatům vůdčí samice.