Proč opustili Vikingové Grónsko?

Jaroslav Petr  |  Historie

Před pěti staletími vyklidili Vikingové své grónské usedlosti. A je stále větší záhada, proč to udělali.

S nastupujícím ochlazením klimatu přestávalo být Grónsko „Zelenou zemí“, která přilákala v druhé polovině 9. století osadníky z Islandu a Norska. Badatelé se domnívali, že se Vikingové nedokázali změně přizpůsobit. Zemědělství je už neuživilo a na lov nechtěli spoléhat. Nezbylo jim, než prásknout do bot a Grónsko přenechat Eskymákům.

Tulení dieta

Konec vikingských osad malovali vědci v černých barvách. Drsní seveřané měli hlad. Úrodu obilí jim zasypal sníh. Na zimu nenasušili dost sena a dobytek neměl brzy co žrát. Nezbylo než krávy, ovce a kozy porazit. Jako poslední snědli své velké psy. Pak už jim nezbývalo nic jiného než nasednout do dlouhých lodí a vydat se na zpáteční cestu přes Atlantik.

Tip: Znáte televizní seriál Vikingové?

Tým dánských vědců vedený Janem Heinemeierem z university v Aarhusu ve spolupráci s kanadskými vědci pod vedením Erleho Nelsona z university Simona Frasera ve Vancouveru nyní tuto představu vyvrátil. Zjistili, že se grónští Vikingové lovu nevyhýbali a už ve 14. století tvořili 50 až 80 % jejich jídelníčku tuleni. Výsledky výzkumu byly otištěny ve speciálním čísle vědeckého časopisu Journal of the North Atlantic.

Mladí uprchli

Ve spolupráci s kanadskými vědci provedli Dánové izotopové analýzy 80 vikingských koster nalezených v Grónsku. Zaměřili se na izotopy uhlíku C-13 a C-15. Z jejich poměru se dá určit původ potravy. Anatomické studie koster zase prozradily vývoj ve složení vikingské populace.

Je zřejmé, že hladem Vikingové netrpěli. Byli zdatní lovci a měli dost a dost tuleního masa. Přesto se jejich osady v Grónsku vylidňovaly. Na samém sklonku jejich existence chyběli mezi obyvateli mladí muži a ženy. Ti zjevně prchli jako první. Bez nich už se v osadách nerodily děti a obyvatelstvo vymíralo. Starci a stařeny dožívali v Grónsku na tulení dietě.

Zdá se, že Vikingové by v Grónsku přežili, ale museli by změnit svůj životní styl tak, že by se hodně přiblížil životu Eskymáků. To neudělali. Ne proto, že by to nezvládli. Patrně proto, že se jim taková představa příčila. Jako přijatelnější viděli odchod do oblastí, kde mohli žít i nadále jako Vikingové. Je možné, že jim lovecký životní styl komplikovaly silné bouře, které byly stále častější a měnily lov na moři v hazardní podnik.