Přežily by arktické bakterie na Marsu?

Jaroslav Petr  |  Příroda

Vědci tvrdí, že bakteriálním nezmarům z Ellesmerova ostrova by martské mrazy nevadily.

Je na Marsu život? A když ne, mohl tam být nějaký v dřívějších dobách? Na tyhle otázky stále ještě neznáme definitivní odpověď. Najít ji pomáhá i výzkum mikrobů obývajících věčně zmrzlou půdu v kanadské Arktidě.

Nemrznoucí mikrob

Bakterie Planococcus halocryophilus patří k milovníkům extrémů. Jak na ni prozrazuje její latinské vědecké jméno, prosperuje v prostředí, kde jsou vysoké koncentrace solí a kde se navíc teploty pohybují hluboko pod nulou.

Tým Lyla Whyta z McGill University v kanadském Torontu objevil tohoto mikrobiálního nezmara v loňském roce v permafrostu Ellesmerova ostrova. V půdě této arktické výspy se voda mění na led a vymrzá z ní sůl. Ta se koncentruje ve zbývající nezmrzlé vodě. Vzniká tak solanka, která netuhne ani při teplotách –25°C. A právě v těchto „žilkách“ husté, slané a silně podchlazené kapaliny protkávajících věčně zmrzlou půdu žije Planococcus halocryophilus.

Při teplotách kolem –15°C je jako ryba ve vodě a čile se množí. Buněčné procesy se v bakterii nezastaví, ani když rtuť teploměru klesne ještě od 10°C níže. Na Zemi jsme zatím nenašli mikroorganismus, který by byl takhle odolný k mrazům.

Bakterie Planococcus halocryophilus by mohly zvládnout nehostinné podmínky panující na rudé planetě.

Enceladus by nevadil

Ve studii publikované ve vědeckém časopise ISME Journal nyní Whyte a jeho spolupracovníci popsali mechanismy, kterými se Planococcus halocryophilus obrnil proti smrtícím podmínkám vládnoucím v permafrostu Ellesmerova ostrova.

Bakterie má bohatou výbavu proteinů, které ji chrání před extrémně nízkými teplotami. Má jimi například „vyztužené“ membrány a díky tomu vzdoruje i prostředím, kde by většina pozemských mikrobů rychle zahynula. Genom bakterie prozradil, že je schopna udržet uvnitř své buňky vysoké koncentrace nejrůznějších látek. Díky tomu jí nehrozí, že by do buňky zvenčí pronikaly škodlivé atomy a molekuly. Vysoké koncentrace nejrůznějších látek fungují zároveň jako nemrznoucí směs, jež nedovolí, aby bakterii zmrzla.

Podle Whyta by bakterie s podobnými vlastnostmi mohly zvládnout nehostinné podmínky panující nejen na Marsu, ale také na Saturnově měsíci Enceladus.