Polychlorované bifenyly mění zpěv ptáků

Jaroslav Petr  |  Příroda

Jedovaté polychlorované bifenyly nejsou bez účinku na volně žijící ptactvo ani ve velmi nízkých koncentracích.

Polychlorované bifenyly se dlouho používaly v nejrůznějších elektrických zařízeních, protože odolávají i velmi vysokým teplotám. Dnes jsou ale zakázány, protože jsou vysoce toxické a vyvolávají rakovinu. V přírodě však stále zůstávají, i když často jen v nízkých koncentracích. Už sice nezabíjejí, ale nezůstávají bez efektu.

Pěvci pod dohledem

Američtí vědci sledovali vliv velmi nízkých dávek toxických polychlorovaných bifenylů na život běžných severoamerických pěvců – strnadce zpěvného (Melospiza melodia) a sýkory černohlavé (Poecile atricapillus). Tito ptáci obvykle konzumují polychlorované bifenyly s kontaminovaným hmyzem.

V životním prostředí se může vyskytnout více než dvě stě různých variant polychlorovaných bifenylů. Tým vedený Sarou DeLeonovou z Cornell University sledoval 41 těch nejběžnějších molekul. Jednou ze zákeřných vlastností polychlorovaných bifenylů je jejich schopnost fungovat podobně jako hormony. V této roli se prosazují dokonce i v extrémně nízkých koncentracích, kdy už nepůsobí jako jedy nebo karcinogeny.

Strnadec zpěvný (Melospiza melodia)

Chemikálie mění ptačí zpěv

Hormony určují zpěv samců mnoha druhů ptačích pěvců. Sara DeLeonová a její kolegové prokázala ve studii publikované ve vědeckém časopise PLoS ONE, že polychlorované bifenyly jsou s to do této hormonální regulace zpěvu vstoupit. Výsledkem je pozměněný zpěv. Nejvýraznější odchylky od normy byly patrné u ptáků žijících v oblastech nejsilněji kontaminovaných polychlorovanými bifenyly. K těm patří například břehy řeky Hudson.

Vědci zaznamenali zpěv ptáků a pak je odchytili, aby jim mohli odebrat malou kapičku krve. Ta stačila na analýzy a na odhalení těch polychlorovaných bifenylů, které skutečně pronikly do organismu sýkor a strnadců. Ukázalo se, že různé typy polychlorovaných bifenylů vyvolávají různé typy odchylek ve zpěvu.

Kupodivu u strnadců zpěvných byl hlavní motiv jejich zpěvu vlivem těžké kontaminace polychlorovanými bifenyly paradoxně „vylepšen“. Samice někdy upřednostňují zpěv „dopovaných“ samců před samci, kteří žijí v prostředí bez polychlorovaných bifenylů.