Planety jako bezdomovci

Jaroslav Petr  |  Vesmír

Vesmírem se toulají miliardy planet, kterým chybí jejich domácí hvězda. Obíhají kolem jádra naší Galaxie a mohou hostit mimozemský život.

Převratný objev učinili astronomové při pozorování středu Mléčné dráhy. Odhalili tam přítomnost mnoha bezprizorných planet. „Je to prostě úžasné,“ komentovala objev americká astronomka Debra Fischer z Yale University. „Jestli se to potvrdí, pak jsou důsledky pro naše představy o procesu formování planet převratné.“

Pohled gravitační čočkou

Početný mezinárodní tým vedený japonským astrofyzikem Takahirem Sumim z university v Osace využil při pátrání po cizích planetách techniky označované jako gravitational microlensing. Ta dovoluje odhalit tělesa velikosti planet nebo hvězd, i když sama nevydávají žádné světlo.

Vědci v takovém případě pozorují světlo hvězd v pozadí „neviditelného“ tělesa. Pokud těleso projde mezi zdrojem světla a pozorovatelem, gravitační pole tělesa ohne paprsky světla podobně jako čočka. Zdroj světla se na chvíli jeví jako zvětšený právě díky působení této „gravitační čočky“.

Na videu si prohlédněte, jak metoda gravitačních čoček funguje:

V rámci projektů MOA (Microlensing Observations in Astrophysics) a OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment) odhalil Sumi a jeho kolegové plnou desítku planet velikosti Jupitera. Tyto planety nemají nikde v blízkosti žádnou hvězdu, kolem které by mohly obíhat. Jsou to tedy planetární bezdomovci.

Kolébky mimozemského života

Sumi a jeho spolupracovníci se ve studii publikované v prestižním vědeckém časopisu Nature pokusili odhadnout, kolik těchto „bezdomovců“ se v naší Galaxii vyskytuje. Vyšlo jim, že by planet, které neobíhají kolem hvězd, mohlo existovat asi 400 miliard. To znamená, že jich je mnohem víc než hvězd z kategorie našeho Slunce.

Astronomové vycházeli při svém odhadu z předpokladu, že lehké planety neodhalitelné stávajícími technikami unikají z gravitačního pole svých mateřských hvězd podstatně snáze a častěji než velké planety, jaké se podařilo u jádra Galaxie pozorovat. Mnozí odborníci však považují tato čísla za krajně nejistá.

Zajímavé úvahy vyvolal objev u vědců, kteří hledají ve vesmíru tělesa, na nichž panují podmínky příhodné pro život. Pokud byly z formujícího se planetárního systému vytrženy skutečně velké planety, mohly se na jejich povrchu udržet teploty dovolující existenci vody v kapalném skupenství. Dokonce i v mrazu mezihvězdného prostoru lze u těchto těles očekávat povrchovou teplotu kolem 30 °C.

I proto pátrání po planetárních bezdomovcích nadále pokračuje. Vědci už hledají stopy po volných planetách velikosti Neptuna a Saturna. Od plánovaného amerického vesmírného teleskopu WFIRST si slibují odhalení planetárních bezdomovců velikosti Země.

Další čtení