Pes byl domestikován v Evropě

Jaroslav Petr  |  Historie

Analýzy DNA izolované z kostí pravěkých psů a vlků ukazují, že „psí kolébka“ ležela v Evropě.

Tak dlouho se dva tábory vědců praly o to, zda byl pes domestikován ve východní Asii nebo na Blízkém východě, až se jako přísloveční „třetí“ zasmáli genetici pracující s pravěkou DNA. Místo domestikace psa umístili do Evropy.

Psí kusy s vlkem

S vlkem prováděli naši předkové během domestikace doslova „psí kusy“. Žádné jiné domácí zvíře jsme neproměnili tak, jako se nám to povedlo s vlkem. Vždyť kdo by hledal šedivou šelmu třeba v čivavě nebo yorkšírském teriérovi? A přesto jsou tato plemena psů „potomkem vlka“ stejně jako chrti, pudlové, buldoci, dogy či husky.

Archeologové narážejí při pátrání po prvních psech na velký problém. Kosti těchto psů je velmi těžké odlišit od kostí tehdejších neochočených vlků. Přesto se zdá jisté, že v Evropě a na Sibiři se chovali psi už před 30 000 roků. Kde bylo centrum domestikace psa, ale zůstávalo nejisté.

Vítaná pomoc genetiků

Archeologům přišli na pomoc genetici. Analýzami DNA stovek současných psích plemen a současných populací vlků se dopracovali k závěru, že první vlky úspěšně ochočili obyvatelé východní Asie. Pozdější zevrubnější analýzy psí a vlčí DNA však přesunuly „psí kolébku“ na Blízký východ, kde byla domestikována celá řada hospodářských zvířat a zemědělských plodin.

Kritici těchto studií však namítali, že DNA dnešních psů byla mnohokrát smíchána s vlčí dědičnou informací a navíc došlo i ke křížení příslušníků různých plemen. Z téhle „směsky“ se toho hodnověrně moc vyčíst nedá. Navíc výsledky genetického pátrání „neseděly“ s daty z archeologických nalezišť, protože kladly počátky chovu psa do doby před 15 000 lety.

Populace vlka, z které byli získáni první psi, je nenávratně ztracena
Populace vlka, z které byli získáni první psi, je nenávratně ztracena

Evropské kořeny psů

Nejnovější analýzy proto vědci týmu vedeného Robertem Waynem z University of California v Los Angeles zaměřili na DNA izolovanou z kostí pravěkých psů a vlků. Ve studii publikované v předním vědeckém časopise Science představili data, která svědčí ve prospěch počátků domestikace psa už před 32 000 lety.

Překvapením je zjištění, že dnešní psi mají geneticky blíže k pravěkým vlkům než k vlkům, kteří žijí dnes. Znamená to, že populace vlka, z které byli získáni první psi, je nenávratně ztracena. Buď vymřela, nebo jsme ji vyhubili. Kolébku všech dnešních psů klade nová studie do Evropy. K vlčí dědičné informaci má například nejblíže DNA izolovaná ze 14 500 let starých kostí psa nalezených v jedné švýcarské jeskyni. Jasná je také návaznost celé skupiny dnešních plemen na psy, kteří kdysi žili na území dnešního Německa.