Péřové pláště bojovných Maorů

Jaroslav Petr  |  Historie

Kdo měl v maorské bitvě plášť z peří ptáka kiwi, ten se nemusel bát. Nepřátelé ho šetřili. Proto se surovina na výrobu plášťů sháněla, kde se dalo.

Novozélandští Maorové byli rození válečníci a navrch i kanibalové. Pro ránu nešli daleko a jejich dějiny jsou dlouhou sérií krvavých střetů. Ti, kdo se oděli před bitvou do pláště Kahu kiwi vyrobeného z peří ptáků kiwi, však byli v boji ušetřeni.

Pláště z peří byly ceněny tak vysoko, že některé dostaly dokonce své jméno. Když chtělo například muzeum v Aucklandu získat od Maorů péřový plášť pojmenovaný jako Karamaene, muselo jim za něj dát obrovskou dřevěnou válečnou loď.

Od psí kůže po ptačí peří

Když britský kapitán James Cook v roce 1769 přistál u břehů Nového Zélandu, frčely mezi maorskými náčelníky zvláštní pláště tkané z rostlinných vláken a ozdobené hustým „trávníkem“ z pásků psí kůže. Později je vystřídala móda plášťů zdobených ptačím peřím. Maoři měli pro péřové pláště označení kahu huruhuru. Pro jejich výrobu používali Maorové například bílá pera holubů maorských (Hemiphaga novaeseelandiae). Zhotovovali z nich pláště zvané kahu kererú.

Další model zvaný kahu túí měl tmavě modrou barvu díky peří pěvce tui zpěvného (Prosthemadera novaeseelandiae). Oranžové pláště kahu kaka se vyráběly z peří papouška nestora kaky (Nestor meridionalis). Nejvíce ceněny však byly hnědé pláště kahu kiwi z peří ptáků kiwi (Apteryx).

O tom, jak se pláště zhotovovaly a jak se sháněla surovina na jejich výrobu, se neví prakticky nic. Pláště z peří jsou tak spojeny s nejednou záhadou.

Genetik David Lambert z Grifith University v australském Nathanu se začal maorskými plášti zabývat na popud konzervátorky muzea v novozélandském Wellingtonu. Rangi Te Kanawa narazila ve wellingtonských muzejních sbírkách na maorský plášť z peří záhadného ptáka. Podle ní mohlo jít o peří ptáků moa.

Poprosila Lamberta, jestli by její domněnku neprověřil analýzami DNA izolované z per pláště. Pokud by se podezření Rangi te Kanawy potvrdilo, museli bychom změnit naše stávající představy buď o vymření ptáků moa, nebo o historii maorských plášťů z peří.

Vše nasvědčuje tomu, že pštrosovití ptáci moa byli na Novém Zélandu vyhubeni kolem roku 1500. Maoři na tom měli lví podíl. Pláště z peří se začaly vyrábět až po roce 1800. Lambert tuhle záhadu rozlouskl, když prokázal, že plášť byl vyroben z peří pštrosů emu (Dromaius).

Co prozradila DNA

Nyní provedl Lambert spolu se svými spolupracovníky analýzy DNA z peří ptáků kiwi použitého k výrobě sto devíti plášťů Kahu kiwi uložených v muzeích na Novém Zélandu a ve Velké Británii. Na Novém Zélandu žilo ocelkem pět druhů kiwiů a každý druh měl svůj vlastní areál. Díky tomu mohl Lambert určit, odkud peří na pláště pocházelo.

Většina plášťů byla vyrobena z peří kiwiho hnědého (Apteryx mantelli), jenž žil na novozélandském Severním ostrově. Překvapení přineslo zjištění, že asi 15 % plášťů bylo vyrobeno alespoň zčásti z peří druhů kiwiů, kteří žili v různých částech Severního ostrova. To považují badatelé za následek krvavých „mušketových válek“, které se rozhořely mezi maorskými kmeny v první polovině 19. století poté, co se Maorové dostali ke střelným zbraním.

Kruté boje přecházející v genocidu nepřátelských skupin a kmenů změnily hranice a uvedly Maory do pohybu. Výroba pláště ale byla dlouhodobá záležitost. Tak se stávalo, že Maorové začali s výrobou na jednom místě, které však museli po prohraných bojích opustit. Plášť zkompletovali v jiných končinách ostrova, kde žil jiný druh kiwiho.

Asi jedna třetina plášťů obsahuje peří z kiwiů žijících na poměrně malém území na východě Severního ostrova. Podle Lamberta se právě tam nacházela kolébka módy plášťů kehu huruhuru z ptačího peří.