Periodická tabulka se dvěma novými prvky

7. 6. 2011  |  Marek Lutonský  |  Věda

Mezinárodní unie pro čistou a užitou chemii (IUPAC), která se zabývá chemickým názvoslovím, oficiálně přidala do periodické tabulky dva nové prvky. Mají atomová čísla 114 a 116, podle nich se jim zatím říká ununquadium a ununhexium a čeká se na rozhodnutí o definitivním názvu.

Jedná se o nejtěžší prvky v tabulce s atomovými hmotnostmi 289 a 292. Tím předehnaly doposud nejtěžší roentgenium (284). Oba jsou ale velmi nestabilní. Ununhexium se během sekundy přemění na ununquadium a z něj se po chvíli stane kopernicium.

O obou prvcích se vědělo už dřív. Existenci ununquadia předpověděli vědci v roce 1999, o ununhexiu se tuší od roku 2000; v obou případech byl počátek v ruském Spojeném ústavu jaderných výzkumů v Dubně. Trvalo ale přes deset let, než oba prvky získaly 1. června 2011 své oficiální místo v periodické tabulce.

Ruští vědci navrhují pro ununquadium jméno flerovium dle nukleárního fyzika Flerova. Ununhexium by podle nich mohlo dostat název moscovium – avšak ne podle Moskvy, vzorem byla celá moskevská oblast.