Odkud se lepra dostala do Evropy?

Jaroslav Petr  |  Historie
Zdroj: Radu Razvan, Shutterstock.com

Němečtí genetici přečetli kompletní dědičnou informaci bakterie lepry, kterou se nakazila před 700 roky mladá žena v Dánsku.

Ve čtrnáctém století patřila lepra bezmála k „dobrým mravům“. Například ve Skandinávii jí byla nakažena plná čtvrtina dospělých. V 16. století už bylo malomocenství na ústupu. Zkrotl snad původce lepry bakterie Mycobacterium leprae?

Malomocní dneška

Každoročně se na světě nakazí leprou asi 230 tisíc lidí v 91 zemích světa. I když se dá choroba vyléčit užíváním antibiotik, pohybuje se počet malomocných v milionech. Kolik jich přesně je, ani nikdo neví. A zdaleka nejde jen o obyvatele třetího světa. Několik desítek případů malomocenství zaznamenají každoročně i v USA.

V dobách své největší slávy však byla lepra zcela běžnou chorobou. V Evropě fungovalo 19 000 leproserií – útulků a špitálů pro nemocné. Malomocní sice žili v izolaci, ale společnost na ně nekoukala skrz prsty. Naopak. Malomocenství chápali lidé ve středověku jako těžkou zkoušku, kterou seslal Bůh na ty, které má nejvíce rád.

Asijské kořeny lepry

Němečtí genetici ve spolupráci s dánskými archeology izolovali DNA ze zubu pětadvacetileté ženy, která před sedmi staletími trpěla malomocenstvím. Choroba ji ještě nestihla příliš poznamenat. Přesto vědci izolovali ze zubu tolik DNA bakterie Mycobacterium leprae, že mohli přečíst celý její genom.

Výsledky publikované v časopise Science odhalily, že se původce lepry od středověku prakticky nezměnil. Bakterie rozhodně nezkrotla a je dneska stejně nebezpečná jako před sedmi staletími. Změnil se ale životní styl a ten šíření lepry zjevně nepřeje.

Genetické analýzy potvrdily, že lepra pochází z Asie. To naznačovaly i archeologické nálezy z nedávné doby. V Indii se podařilo najít hrob člověka, který zemřel na malomocenství před 4000 roky. Do Evropy mohli zavléct lepru vojáci Alexandra Makedonského nebo křižáci bojující na Blízkém východě proti muslimům.