Observatoř Arecibo slaví padesátiny

Petr Kubala  |  Vesmír
Observatoř Arecibo

Největší celistvé ucho do vesmíru funguje už půl století a má toho za sebou už opravdu hodně.

Je zdrojem dat pro SETI@home, ohmatává planetky v blízkosti Země, našel první planetu mimo Sluneční soustavu, poslal poselství mimozemšťanům a zahrál si v několika filmech nebo třeba v díle kultovního seriálu Akta X. Poblíž portorického města Arecibo vyrostl před padesáti lety nejslavnější radioteleskop na světě. Arecibo má průměr přes 300 metrů a naslouchá vlnám o vlnové délce 3 cm až 1 m.

S nápadem na stavbu radioteleskopu přišel William E. Gordon z Cornellovy univerzity. Původně mělo Arecibo sloužit pouze pro výzkum zemské ionosféry. Nakonec se však jeho výzkumný repertoár, a tedy i zvažovaný průměr, rozrostl. Stavba započala v roce 1960 a hotovo bylo v listopadu 1963.

Stavba radioteleskopu. Zdroj: naic.edu

Při stavbě radioteleskopu se využilo krasového závrtu. Teleskop je vyroben z 38 778 hliníkových panelů o rozměrech 1×2 metry. Nad ním visí ve výšce 150 metrů vlastní anténa na konstrukci o hmotnosti 900 tun. Drží ji 18 ocelových lan zavěšených na třech betonových pilířích. Jeden má výšku 110 a zbývající dva 80 metrů.

Observatoř Arecibo původně provozoval tandem Cornellovy univerzity a Národní vědecké nadace. V posledních letech na něj však dopadla citelnou měrou vlna úspor. Už tak napjatý rozpočet byl postupně z 10 milionů dolarů ročně snížen na méně než polovinu. Nakonec nad observatoří převzali otěže SRI International, Universities Space Research Association a místní Metropolitan University.

Observatoř má dnes 140 zaměstnanců. Většinou se jedná o technický personál, který zajišťuje údržbu a chod observatoře. Vědeckých pracovníků je pouze 16 a kromě vlastního výzkumu pomáhají rovněž vědcům z celého světa, kteří chtějí Arecibo využít.

Vědecké výsledky

Dnes je Arecibo veřejnosti známo především kvůli dvěma oblastem výzkumu. Tím prvním je hledání mimozemských signálů v rámci projektu SETI@home. Druhým pak radarová astronomie a to zejména studium planetek, které prolétají blízko Země. Arecibo je dokáže „ohmatat“ a určit jejich přibližný tvar a velikost.

Radioteleskop toho má však na svém kontě daleko více:

1965: určena perioda rotace Merkuru (59 dnů). Dříve se odhadovala na 88 dní.

1968: objev pulsaru v srdci Krabí mlhoviny co by pozůstatku po výbuchu supernovy. Za objevem stáli Jocelyn Bellová Burnellová a Antony Hewish z Univerzity v Cambridgi.

1974: objeven první dvojitý pulsar PSR 1913+16, který dokázal Einsteinovu teorii relativity a také existenci gravitačních vln.

1982: objeven první milisekundový pulsar PSR B1937+21.

1989: první radarová mapa asteroidu. Konkrétně se jednalo o 4769 Castalia

1992: objev prvních planet mimo Sluneční soustavu. Polský astronom Aleksander Wolszczan představil v lednu toho roku objev dvou objektů planetární hmotnosti u milisekundového pulsaru PSR 1257+12. Samozřejmě je otázkou, zda tyto objekty nazývat planetami. Je vyloučeno, že by vznikly z protoplanetárního disku společně s hvězdou a přežily explozi supernovy. Pravděpodobnějším vysvětlením je vznik objektů z materiálu, který pulsar krade svému hvězdnému průvodci.

1999: objev vodního ledu v severních oblastech Merkuru.

Kromě těchto objevů provedl Arecibo řadu pozorování komet a planetek, Venuše, Měsíce, prstenců Saturnu nebo třeba Jupiterových měsíců.

Anténa radioteleskopu Arecibo

Zpráva z Areciba

V roce 1974 zde byla odeslána historicky první zpráva pro případné mimozemské civilizace. Jednalo se o poměrně krátký vzkaz, obsahující jen 1679 „bitů“ informací. Tato hodnota byla zvolena záměrně, jedná se o součin prvočísel 23 a 73. Pokud by někdo zprávu dekódoval, nalezl by několik jednoduchých obrázků o nás a planetě Zemi. Zpráva byla poslána směrem ke kulové hvězdokupě M13, kam by měla dorazit v roce 26 974.

Samozřejmě nevíme, zda se v M13 nachází nějaké planety. V poslední době však bylo i ve hvězdokupách objeveno několik málo planet, zatím však jen v otevřených.

Autorem zprávy byl Frank Drake, který ji vytvořil s pomocí Carla Sagana. Zpráva z Areciba měla sedm částí:

• Čísla 1 až 10
  • Atomová čísla vodíku, uhlíku, dusíku, kyslíku a fosforu, co by základních kamenů DNA
  • Vzorce cukrů a nukleotidů DNA
  • Počet nukleotidů v DNA a struktura dvojité šroubovice DNA
  • Postava člověka a velikost lidské populace
  • Grafické znázornění Sluneční soustavy
  • Znázornění radioteleskopu Arecibo a průměru jeho antény
Zpráva z Areciba. Zdroj: exoplanety.cz
Zpráva z Areciba. Zdroj: exoplanety.cz

Překonat Arecibo se chystá Čína

Čína v současné době staví celistvý radioteleskop FAST o průměru 500 metrů. Stavba započala v roce 2011 a dokončena má být na konci roku 2016.