Nový ozbrojený zvěd pro námořní pěchotu

Martin Tůma  |  Technika
S-97 Raider. Zdroj: Sikorsky

Nový lehký průzkumný a útočník vrtulník s označením S-97 Raider je již ve vývoji. O jeho osudu však rozhodnou finance.

Na soudobém bojišti platí, že co vidím, to můžu zničit. Koncepce digitálního bojiště založená na masívním sdílení informací mezi všemi bojovými a průzkumnými jednotkami se americké armádě osvědčila už v celé řadě konfliktů. Ale není to všelék, někdy není čas čekat na palebnou podporu a je potřeba zaútočit rovnou. Zvěd by měl být ozbrojený a nebezpečný.

Kiowy zralé do důchodu

V současnosti plní průzkumné úkoly lehké bitevní vrtulníky Bell OH-58D Kiowa Warrior. Tento stroj, který byl poprvé nasazen ve vietnamské válce, se ve své roli osvědčil a patří mezi nejdéle sloužící typy letounů v americké armádě. Ale čas neúprosně plyne a ani postupné modernizace nedokáží dostat technickou úroveň této helikoptéry na úroveň současných požadavků.

Bell OH-58D Kiowa Warrior. Zdroj: SSgt Shane A. Cuomo, US Army, Wikipedia
Bell OH-58D Kiowa Warrior. Zdroj: SSgt Shane A. Cuomo, US Army, Wikipedia

Především je snadno zjistitelná radarem a má slabou ochranu před palbou ze země i před protiletadlovými střelami. Při operacích v Afghánistánu a Iráku mají Kiowy velké ztráty – přes 40 strojů bylo zničeno, což stálo život 35 pilotů. Zkrátka nastal čas na generační obměnu. Jenomže se současnými škrty v rozpočtu armády to nebude zase tak jednoduché.

Sikorsky S-97 Raider

Velký výrobce vrtulníků, firma Sikorsky, již delší dobu experimentuje s hybridní konstrukcí vrtulníků nazývanou gyrodyne. Výsledkem je dvourotorový hybrid – Sikorsky X2, který má prozatím rychlostní rekord před 460 km/h (250 uzlů). Při startu a přistání využívá sílu rotorů, pro rychlý let má vzadu umístěnou tlačnou vrtuli a rotory jsou v režimu autorotace – v podstatě se z vrtulníku stane vírník.

Záznam z rekordního letu:

Jen pro zajímavost dodám, že se nejedná o rychlostní rekord. Ten v současnosti drží Eurocopter X3 s rychlostí nad 490 km/h. Opět se jedná o hybridní konstrukci, tentokrát se dvěma motory po boku:

Sikorsky oznámil v průběhu akce s názvem Association of the United States Army’s ILW Aviation Symposium and Exposition konané v National Harbor vznik týmu, který zahrnuje společnosti z dvaceti různých států, mezi kterými je například zbrojní gigant BAE, dále Henoywell, Lockheed Martin a další specialisté z celé řady oborů.

Cílem má být nový lehký průzkumný a útočník vrtulník označený S-97 Raider. Při maximální váze 5,5 tuny by měl dosahovat dvakrát lepších výkonů v rychlosti či dostupu než současné stroje. Zároveň má být vybaven řadou prvků stealth technologie. Pro různé druhy úkolů může nést širokou škálu zbraní a hlavně senzorů. Posádku mají tvořit dva piloti; pro potřeby SEAL a dalších speciálních jednotek je navržena i varianta s prodlouženým doletem a vnitřní kabinou pro šest lidí.

RAH-66 Comanche. Zdroj: US Army, Wikipedia
RAH-66 Comanche. Zdroj: US Army, Wikipedia

Koncepce je to jistě velmi zajímavá, ale zdroje nehovoří ani o výrobních a ani o provozních nákladech, natož o předpokládané jednotkové ceně. V současnosti, kdy se v americké armádě opravdu hodně škrtá, se jedná o docela velký risk, že místo nákupu Radierů dojde k renovaci OH-58D Kiowa a budou ještě dalších pár let sloužit. Stačí si vzpomenout, jak dopadl projekt RAH-66 Comanche, který měl vlastně plnit stejné úkoly jako Raider.

Nejčtenější