Neuvěřitelná videa aneb Když si roboti hrají

Karel Javůrek  |  Technika

Robotické stroje nahrazují základní pracovní pozice, neznají však pouze práci. Senzory a rychlé reakce jim umožňují i zábavné hraní.

V mnoha článcích jsme představili různé pokročilé roboty, které si poradí se spoustou lidských činností. Inženýři však nevyvíjí roboty a jejich software pouze pro jasně dané pracovní umístění, ale zkoušejí použít technologie i v rámci specifických oblastí. Některé příklady si můžete prohlédnout v tomto článku.

QuadroCopter a míček

V německém institutu pro dynamické systémy a kontrolu mají k dispozici upravenou místnost FMA (Flying Machine Arena) kde je možné testovat různé létající stroje. V tomto případě se jedná o takzvané QuadroCoptery, které mají čtyři rotory pro přesný pohyb ve vzduchu.

Projekty se zaměřují nejen na přesné pohyby, pozici a komunikaci mezi více stroji, ale také na využití senzorů. Kromě ovládání Quadrocopteru pomocí Kinectu od Microsoftu je ale nejzajímavější hra dvou těchto strojů, které si pinkají malým míčkem. Dokážou to někdy hodně dlouho, aniž by jim spadl.

Teotronica a hologramové křoví

Italská firma Teotronica se rozhodla vtipně využít různé stroje pro interpretaci známé písničky „Video Killed the Radio Star“. Vidět je nejen hraní na piano, ale také jednoduché bubnování na dřevěnou desku a zábavné holografické obličeje. Další videa si můžete prohlédnout na oficiálních stránkách.

Toyota: robotický houslista i hráč na trubku

Toyota ukázala svého robotického houslistu především pro prezentaci přesných možností jeho rukou. Nejedná se o žádný mistrovský kousek, ale jako ukázka schopností relativně univerzální robota to je myslím dobré.

K vidění je také robot-trumpetista, který doplňuje i hraní člověka.

Hra na píšťalu

Roboti zvládají jakýkoli nástroj, tedy pokud je na něj programátoři a inženýři naučí hrát. Výjimkou není ani hra na píšťalu:

I robot dokáže hrát Angry Birds

V době dotykových zařízení jistě moho z vás zná fyzikální hru Angry Birds, ve které je nutné pod určitým úhlem a s různou silou sestřelovat nenáviděná prasata. Jak ale ukazuje OptoFidelity, i takový způsob ovládání na dotykovém displeji lze simulovat a automatizovat.

Hodí se to především pro testování. Jako ukázku však autoři připravili i hraní Angry Birds, která vyžaduje předvídání i přesné míření:

Jestli se občas divíte nad nelidskými rekordy v některých hrách na dotykových telefonech, je možné, že byly dosaženy právě nějakým robotickým systémem, který má extrémně rychlou odezvu a přesnost. Jako ukázku si můžete prohlédnout rychlost u číselné hry 1to50 na iPhonu:

Kulečník a dvojice robotů

Inženýři z Technické univerzity v Mnichově ukázali robotického hráče poolu, který se dokáže nejen sám pohybovat kolem stolu, ale s vysokou úspěšností také hrát a koule i pod různě náročnými úhly celkem úspěšně šťouchat do děr. Robot ale nemá senzory na vlastním těle, jsou umístěny nad stolem.

Jiný robot PR2 má na hlavě spoustu senzorů a je také univerzálnější; není přímo určen na pool. Díky open source programovací platformě je možné robota naprogramovat na dovednosti dle libosti.

Tanec robotů

Společnost Aldebaran Robotics, která se stará o vývoj univerzální robota Nao a nedávno dostala také investici i od Intelu, ukázala sehraný tanec dvaceti Nao.

Povedená je i sestříhaná prezentace hitu Thriller od Michaela Jacksona v podání různých robotů:

Mohli bychom pokračovat dál. Videí na téma robotů najdete na webech, jako je YouTube nebo Vimeo, nepočítaně. Z velké části jsou to právě různé zábavné klipy, které ukazují, k čemu snad někdy bude možné schopnosti robotů používat.

Nejčtenější