Nejstarší popcorn pojídali v Peru

Jaroslav Petr  |  Historie

Na pobřeží Peru pojídali lidé popcorn o dvě tisíciletí dříve, než se vědci zatím domnívali.

Před bezmála sedmi tisíciletími ještě obyvatelé peruánského pobřeží Pacifiku neuměli vyrobit keramiku. Zato si už pochutnávali na pražené kukuřici. Tuto zajímavou tezi vědci zveřejnili v populárním časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

První jihoamerická kukuřice

První kukuřice byla vypěstována ve starém Mexiku asi před 9 000 roků. Indiáni ji vyšlechtili z planě rostoucí traviny teosinty. Tato plodina se rozšířila do Jižní Ameriky, kde z ní zemědělci vyšlechtili zcela nové odrůdy. Velmi podobné odrůdy kukuřice se v některých částech peruánských And pěstují dodnes.

Způsob, jakým se pěstování kukuřice šířilo, zůstává zahalen záhadou. Ve vlhkém a teplém podnebí tropů, se z rostlin do dnešních dní nic nedochovalo. Proto archeology nadchly nálezy z peruánských lokalit Peredones a Huaca Prieta. Tým vedený Tomem Dillehayem z Vanderbilt University tu narazil na pozůstatky nejstarší známé jihoamerické kukuřice. Místní indiáni ji pěstovali na pacifickém pobřeží už před 6 700 lety.

Popcorn bez hrnců

Využívání kukuřice k obživě bylo spojováno s používáním keramiky. Vědci byli přesvědčeni, že lidé pojídali kukuřici vařenou. V Peredones a Huaca Prieta však byla nalezena zrna kukuřice z dob, kdy tamější lidé ještě keramiku nevyráběli. Archeologické nálezy, o nichž američtí archeologové a jejich peruánští kolegové referují ve studii zveřejněné v prestižním vědeckém časopise Proceedings of the National Academy of Sciences, dokazují, že první jihoamerická kukuřice se jedla pražená a měla podobu dnešního popcornu.

Okolnosti nálezů dokládají, že kukuřice sloužila zpočátku jen jako doplňková strava. Teprve mnohem později se prosadila jako základ jídelníčku. Zřejmě k tomu přispělo i rychlé vyšlechtění místních odrůd dokonale přizpůsobených specifickým podmínkám Peru – od pobřeží Tichého oceánu až po náhorní plošiny And.

Šlechtění kukuřice postupovalo v Peru mnohem rychleji než v Mexiku, kde byly květy kukuřice nestále znovu a znovu opylovány i volně rostoucí a nejedlou teosintou.