Nejstarší pivo vařili ve Španělsku

Jaroslav Petr  |  Historie

Hrob z mladší doby kamenné vydal svědectví o nejstarším známém pivu. Pochází z Pyrenejského poloostrova.

Alkoholický nápoj vyráběný z kvašeného obilí si lidé oblíbili v mnoha koutech světa už v pravěku. Pivo vařili Egypťané, Sumerové i obyvatelé Evropy. Zdá se, že nejstarší důkazy o pití piva pocházejí z pohřební hostiny, jež se odehrála před 6 400 lety nedaleko dnešní Barcelony.

Jeskynní hrobka

Jeskyně Can Sadurni proniká hluboko do podzemí a sloužila lidem v mladší době kamenné po celá staletí jako pohřebiště. Ukládali do ní své nebožtíky, a když byly jejich ostatky na dně jeskyně zaneseny usazeninami, vršili na nové dno jeskyně další těla. Masivní sesuv jeskynní stěny pak pohřbil všechny kostry pod mocnou vrstvou horniny a uchránil je před rozkladem.

Španělští archeologové narazili na jeden z posledních pohřbů, který se v jeskyni uskutečnil před kolapsem jeskynní stěny. Nebožtíci zřejmě neleželi v jeskyni dlouho a jejich kostry jsou dokonale zachované. Patří dospělému muži, mladíkovi a dvěma dětem ve věku 3 a 5 let. Všichni byli položeni na pravý bok ve skrčené poloze.

Speleologové v jeskyni Can Sadurni:

Skopové, telecí a pivo na cestu do záhrobí

Pohřeb zřejmě provázely náboženské rituály. Poblíž čtyř koster byly objeveny zbytky ohniště, jehož plameny osvětlovaly místo pohřbu. Nebožtíci dostali s sebou na cestu na onen svět potravu. V hrobech se našly kusy telecích a kozích kostí. Dospělý muž měl u sebe položenou i nádobu s dvěma uchy. Na jejím dně objevili archeologové jemnou vrstvu usazenin. Chemické analýzy prozradily, že obsahuje šťavelany a mikroskopické křemičité částice tzv. fytolity pocházející z obilek ječmene. Vědci z toho usoudili, že v poháru byl kvašený nápoj vyrobený z ječmene. Jde o nejstarší známé pivo světa.