Nález nejstarších léků na světě

Jaroslav Petr  |  Historie

Průjmy a žaludeční problémy trápily námořníky už ve starověku. Na palubě antického obchodního korábu se našla lodní lékárnička stará dvě tisíciletí.

Vrak ležící v osmnáctimetrové hloubce u toskánského pobřeží vydal podmořským archeologům svědectví o praktikách starověké medicíny. Vědci ho objevili poblíž italského přístavu Piombino už v roce 1974. V roce 1989 vyzvedli z jeho paluby skříňku se 136 dřevěnými krabičkami, jejichž víčka byla zalita cínem. Ukázalo se, že obsahují tablety. Z čeho jsou pilulky vyrobeny, odhalili až nyní genetici pomocí analýz DNA.

Pilulky staré 2000 let

Genetik Alain Touwaide z washingtonského Smithsonian Conservation Biology Institute se nestačil divit, v jak dobrém stavu se udržel obsah krabiček navzdory tomu, že se loď potopila někdy kolem roku 136 př.n.l. DNA izolovaná z tablet prozradila, že základními surovinami pro jejich výrobu byl najemno rozdrcený rostlinný materiál. Léky se zřejmě vyráběly přímo na lodi, protože vědci našli i hmoždíř s paličkou a špachtle, které se k tomu dokonale hodily.

Tablety obsahovaly materiál z celeru, zelí, vojtěšky a vlašských ořechů. Kromě toho do nich byly přidávány výtažky ze šalvěje, křene, řeřichy, ibišku a řebříčku. To odpovídá starořeckým recepturám léků užívaným při zažívacích potížích, při zvracení a průjmech. Tyto tablety se buď polykaly a zapíjely vodou nebo vínem, nebo se rozpouštěly v nápojích. Některé byly určeny k potírání bolavých míst. Vědci si tak mohou udělat jasnou představu o tom, jak vypadaly léky, které zatím znali jen z popisů v antických textech.

Lékař na palubě

Obsah lodní lékárničky z toskánského vraku představuje nejstarší dochované starověké léky. Archeologové stále ještě nemají představu o tom, zda bylo patnáct metrů dlouhé obchodní plavidlo řecké, římské nebo fénické. Jisté je, že šlo o obchodní loď, která se zřejmě plavila z italské pevniny na středomořský ostrov Elba. Vezla amfory s vínem, sklo, keramiku a olej do lamp na svícení.

Jisté není ani to, zda šlo o loď podnikající dlouhé obchodní cesty po celém Středomoří nebo zda koráb obstarával přepravu zboží na kratší vzdálenosti při pobřeží. Fakt, že se léky připravovaly přímo na lodi, nasvědčuje tomu, že v posádce byl i lékař nebo aspoň někdo, kdo se v přípravě léků a léčbě hodně dobře vyznal. Pokud měla loď svého vlastního lékaře, pak se dá předpokládat, že trávila poměrně hodně času na cestách po otevřeném moři. Posádka lodi obstarávající jen dodávky na krátkou vzdálenost by asi měla dostatek příležitostí k tomu, aby v případě onemocnění vyhledala lékařskou pomoc v přístavech.