Najdeme na měsících Marsu materiál samotné planety?

Petr Kubala  |  Vesmír

Ve vzorcích z Phobosu a Deimosu může být materiál z Marsu, který na měsíce vyvrhly impakty kosmických projektilů.

Phobos a Deimos se drží v centru pozornosti už řadu let. Oba mají vzhled podobný planetkám hlavního pásu, takže se astronomové domnívají, že byly Marsem zachyceny. Slavnější Phobos o rozměru až 30 km oběhne kolem planety jednou za necelých 8 hodin. Menší Deimos (12 km) pak jednou za 1,2 dne.

Kdybychom stáli na povrchu Marsu, viděli bychom Deimos pouze jako jasnou hvězdu. Mnohem větší zábava by byla s Phobosem. Ten má s ohledem na svou velikost a vzdálenost na obloze průměr asi třetiny našeho Měsíce a poměrně rychle se pohybuje vůči hvězdnému pozadí. Díky tomu se stal také vděčným cílem astronomických aktivit laboratoře Curiosity.

Podívejte se na putování Phobosu po marsovské obloze. Video bylo složeno z 86 snímků pořízených Curiosity během 27 minut:

Tranzit Phobosu přes Slunce:

Najdeme na povrchu měsíců materiál z planety?

Možná si pamatujete na neúspěch ruské sondy Fobos-Grunt, jejíž mise skončila ještě dříve, než pořádně začala. Občas se objeví spekulace a výhledové plány o tom, že by místo na povrch Marsu mohla pilotovaná posádka přistát na některém z měsíců. Výhodou je především nízká gravitace a tedy podstatně snadnější návrat. Vědecké přínosy podobné mise nebudou ve srovnání s přistáním na Marsu zrovna valné, ale cílem by bylo spíše vybudovat jakýsi základní tábor pro budoucí lety na Mars.

Ať už k Phobosu nebo Deimosu vyrazí automatická sonda nebo parta astronautů, bude zřejmě jedním z hlavních cílů odběr vzorků. Fobos-Grunt jich měl odebrat asi 200 gramů. Tým vědců nedávno provedl simulaci, ve které se snažil nalézt odpověď na otázku, zda můžeme na povrchu měsíců nalézt vzorky samotného Marsu.

Jak by se tam dostaly? Podobně jako se dostalo na Zemi několik marsovských meteoritů. Při dopadu kosmického projektilu je z povrchu planety vyvrženo velké množství materiálu, který za pár milionů let doputuje až k nám. Nejnovější analýzy Curiosity podávají další důkaz, že objevené meteority skutečně pocházejí z Marsu.

Měsíc Phobos. Credit: NASA

Ale zpět k měsícům rudé planety. Na povrchu Phobosu a Deimosu samozřejmě nebudeme hledat meteority z Marsu. Materiál z planety má být přímou součástí povrchové vrstvy a tedy obsažen v jakémkoliv odebraném vzorku. Podle simulací by 200 gramů mělo obsahovat asi 0,15 miligramů materiálu z Marsu, jehož původ je ve srážkách z posledních 10 milionů let.

Nejvíce materiálu bude mít původ v největších impaktních událostech, k nimž však v posledních geologických obdobích nedochází příliš často. Mnohem více (50 miligramů) materiálu tak bude pocházet ze srážek, k nimž došlo v posledních 3,5 miliardách let.

V případě menšího a vzdálenějšího Deimosu bude materiálu asi 100× méně.