Mezi neandrtálkami byly i hnědooké brunety

Jaroslav Petr  |  Historie

Neandrtálce jsme si zvykli zpodobňovat jako pihovaté zrzouny se zelenýma či modrýma očima. Nové analýzy dokazují, že mezi nimi byli i snědé, hnědooké brunety.

Každý z nás si nese v dědičné informaci zhruba dvacetinu neandrtálce. Někdy se předpokládá, že rezavé vlasy a světlá pleť patří k dědictví po těchto vymřelých pravěkých pořízcích. Tak jednoduché to však není.

Bledá kůže výhodou

Neandrtálci žili v ledových dobách i poměrně daleko na severu. Nedostatek kožního pigmentu, který se projevoval světlou pletí, modrýma či zeleným očima, ryšavými vlasy a vousy, byl pro tyto pravěké lidi zřejmě výhodný. Jejich předci, lidé Homo erectus, žili v Africe, kde skýtá kožní pigment ochranu buněk proti ničivým účinkům ultrafialového záření.

Na severu je úroveň ultrafialového záření mnohem nižší. Pokud by kožní pigment toto záření pohltil, pak by se v kůži nevytvářel dostatek vitamínu D, což má za následek nedostatečnou tvorbu kostní hmoty. Pokud nemá člověk dost vitamínu D v období růstu, může dojít i k těžké deformaci kostí. Toto onemocnění se označuje jako rachitis čili křivice. Proto měli mít neandrtálci světlou pleť. Byla pro ně výhodná.

Snědé brunety ve Vindije

Tým brazilských genetiků vedený Marií-Catirou Bortoliniovou z Universidade Federal do Rio Grande do Sul v Porto Alegre prověřil v databázích výsledky čtení kompletní dědičné informace tří neandrtálských žen. Neandrtálská DNA byla izolována z kostí nalezených v chorvatské jeskyni Vindija. Brazilští vědci pátrali po genech, které mají u dnešních lidí vliv na zbarvení kůže, očí i vlasů.

Tyto rysy nejsou výsledkem působení jediného genu. Jde vždy o výsledek vzájemné souhry několika genů, z nichž všechny zřejmě ani neznáme. Některé geny mají větší váhu, vliv jiných je výrazně slabší. Přesto si troufla Bortoliniová spolu se svými kolegy určit ve studii publikované vědeckým časopisem American Journal of Human Biology zevnějšek tří neandrtálek, jež žily v jeskyni Vindija před 30 000 roků. Kupodivu jen jedna z nich měla rezavé vlasy. Zbývající dvě byly brunety. Všechny tři ženy však měly snědou pleť a hnědé oči.

Neandrtálci žili na velmi rozsáhlém území. Od teplých krajů až po území, jež hraničilo se severskými ledovci. Není proto divu, že si udrželi určitou různorodost. Světlá pleť mohla představovat výhodu na severu, ale například ve Středomoří už mohla být svým majitelům na překážku.