Letadlo vs. radar: co přinese budoucnost

Martin Tůma  |  Technika

Neviditelné letouny Stealth jsme už probrali teoreticky. Podívejme se, co nám vlastně na nebi užlétá a na čem novém se pracuje.

Prvním a jediným způsobem hledání letadel protivníka byl dříve ostrozraký voják s dobrým dalekohledem. Pak jej nahradil radar, ale teď se dobrý zrak a kvalitní optika díky letounům stealth vrací zpátky na výsluní.

Z radarů je totiž díky technologii stealth jenom nepotřebný šrot. Tedy pokud se spolehneme na tvrzení výrobců letadel. Ale ono to nebude zase tak horké…

I když studená válka formálně skončila už před dvaceti lety, rivalita na poli bojových letounů mezi USA a Ruskem pokračuje. Už dávno to navíc není závod jenom pro dva, přidává se Čína, Indie, Japonsko, Korea. Podívejme se tedy, co se na poli stealth techniky dělo, děje a bude dít.

Od U-2 k B-2

Neviditelný špionážní letoun byl odjakživa sen všech generálů. Snaha vyhnout se zaměření radarem začala už při vývoji výzvědného stroje U-2 Dragon Lady . Letadlo bylo navrženo s ohledem na zmenšení radarového odrazu a též mělo povrch z látky absorbující radarové vlny.

U-2 zahájilo operační činnost v roce 1956, ale spíše než na stealth spoléhalo na ochranu, kterou mu poskytovala jeho operační výška. Sovětský svaz v té době nedisponoval zbraní, která by dokázala zasáhnout letoun ve výšce 21 km, a tak mohly U-2 po celou řadu let nerušeně létat nad územím SSSR a sbírat informace.

Pravidla hry se změnila 1. května 1960, kdy U-2 Francise Powerse sestřelil nový sovětský PVO komplet S-75 Dvina. Sestřelení U-2 nad Kubou v době karibské krize dohnal svět na samý pokraj jaderné apokalypsy.

Dragon Lady byl nadčasový stroj, který psal historii letectví, po celé řadě modernizací skončil svoji službu až v roce 2006. Dnes jeho roli plní bezpilotní stroje jako je Global Hawk nebo Sentinel.

Další čtení:

Video z letu U-2 v roce 2010

První letadlo, které bylo od počátku koncipováno jako stealth, byl výzkumný projekt A-12. Z něj se zrodilo nejrychlejší letadlo světa SR-71 Black Bird (na úvodním obrázku). Při návrhu se kladl důraz na tvar letounu s malou odraznou plochou, povrch trupu byl z materiálu pohlcujícího radarové záření a do paliva se přidávalo cesium, které mělo snižovat viditelnost spalin na radaru.

Přes to všechno byly hlavními ochrannými prvky Blackbirdu jeho vysoká rychlost a výkonné rušičky. Ve výzbroji USAF byl s přestávkami od roku 1964 až do roku 1998. I když zdaleka nebyl tak úspěšný jako U-2, znamenal tento letoun velmi důležitý krok ve vývoji technologií stealth.

Další čtení:

Video věnované SR-71 Blackbirdu od Lockheed Martin:

F-117 Nigthhawk poprvé vzlétnul v roce 1981 a do bojové služby byl zařazen o dva roky později. Je to první plnohodnotný stealth. Vše v jeho konstrukci je podřízeno snížení radarového odrazu a tepelné stopy. Motory jsou umístěny v trupu, spaliny jsou ochlazovány přisáváním studeného vzduchu, náběžné hrany mají systém chlazení. Trup je tvarován, aby se radarový signál odrážel do stran a ne zpět k radaru, povrch je z materiálů absorbujícího dopadající záření.

Letoun má místo palubního radaru systém opírající se o termovizi. Neviditelnost má ale i svoje zápory, protože tento letoun létá pouze díky počítačům a navzdory aerodynamickým zákonům. Ani jeho manévrovatelnost není nijak závratná.

F-117 Nighthawk slouží aktivně dodnes, po dobu své služby nalétal stovky bojových misí v Libyi, Iráku, Jugoslávii. Za celou dobu jeho operační činnosti bylo sestřeleno pouze jedno letadlo – nad Srbskem v roce 1999, díky skvěle vycvičené posádce z dnešního pohledu už hodně zastaralého PVO kompletu sovětské výroby.

Další čtení:

Video: První let F-117 Nighthawk z archivu Lockheed Martin.

Zatímco F-117 plní úkoly spíše taktického rázu, těžký bombardér B-2 Spirit byl koncipován jako zbraň stealth posledního soudu. Je to poslední produkt studené války, z původně plánovaných 132 kusů nakonec bylo vyrobeno pouze 21.

Tento letoun je primárně určený k tomu, aby nepozorovaně pronikl do hloubky nepřátelského území a ničil významné cíle přesnými zásahy nukleární nebo konvenční municí. V USAF slouží od roku 1999, první ostruhy si získal právě při náletech na Srbsko, pokračoval útoky na Irák. Teď se podílí na úderech v Afghánistánu a Libyi s výhledem na útok na jaderná zařízení Íránu. Po dobu služby byl ztracen pouze jeden letoun při havárii.

Pohled na B-2 Spirit během tankování za letu

Další čtení:

Letouny stealth třetí generace

F-117 a B-2 jsou dobré a výkonné bombardéry, ale jejich manévrovatelnost je kvůli tvarům podřízeným požadavkům stealth velmi omezená. Teď je tu ale F-22 Raptor , nástupce legendární F-15, stroj se všemi výhodami stealth a k tomu velmi obratný. Má to být nový král oblohy, zbraň určena pro vybojování vzdušné nadvlády.

To ostatně tyto stroje prokázaly při cvičení Northern Edge v roce 2006, kdy dvanáct F-22 smetlo z oblohy 108 letounů protivníka bez ztráty kytičky. (V zájmu objektivity je jen nutné podotknout, že celé cvičení mohlo být koncipováno tak, aby Raptory skvělým výkonem zdůvodnili svoji vysokou pořizovací cenu.) Drobné problémy jim způsobilo pouze překročení 180. poledníku, kdy totálně vypadly počítače a na základnu je musel potupně doprovodit o dvě generace starší tankovací letoun. Ale to už je prý vyřešeno a USA bude mít ve službě celkem 187 těchto stíhačů.

F-22 Raptor při startu

Další čtení:

Tak jako k F-15 tvořil doplněk víceúčelový stroj F-16, i k F-22 se plánuje podobný stroj nové generace, kterým je stealth F-35 Lightning II z programu JSF – Joint Strike Fighter. Má se jednat o levný víceúčelový letoun s ekonomickým provozem. Ve službě má nahradit stroje F-16 stejně jako Hariery americké námořní pěchoty, protože bude ve výrobě i verze s kolmým startem a přistáním (VTOL).

Zatímco F-22 je vyhrazen pouze pro potřeby ozbrojených sil USA, F-35 je už teď objednán do řady zemí. Asi nejvíce na něj čekají v Izraeli, který si jako jediná země prosadil vlastní systémy avioniky a výzbroje. F-35 se bude zřejmě účastnit i výběrového řízení na letoun, který by měl v roce 2014 nahradit dosluhující Gripeny.

Další čtení:

Předváděcí video F-35 ukazuje mimo jiné i kolmý start a přistání:

Stealth jinde ve světě

Výroba plnohodnotného letounu stealth je technologicky a ekonomicky velmi náročný projekt, který si nemůže dovolit každý. Dokonce ani státy EU nemají plnohodnotný letoun tohoto typu. Typhoon i Rafale sice mají celou řadu prvků stealth, ale jsou spíše na úrovni modernizované F-15 Silent Eagle, kterou pro své věrné zákazníky vyrábí Boeing. Inovací je především umístění výzbroje do trupu a potah z absorpčních materiálů.

Foto: Boeing
F-15 Silent Eagle. Foto: Boeing

To Rusové se nehodlají smířit s americkou nadvládou a jdou svoji vlastní cestou. Snížení radarového odrazu v projektu letounů Mig-39 má být docíleno pomocí zařízení s hmotností pouze sto kilogramů, které letící letadlo obalí ionizovanou plazmou. Ta velmi dobře pohlcuje elektromagnetické záření a je mimochodem zodpovědná za komunikační výpadek při návratu z oběžné dráhy, protože návratový modul cestuje v oblaku plazmy neprostupné pro radiové vlny.

Za výzkumem stojí Anatolij Korotějev, který agentuře Itar-Tass v roce 1999 poskytnul informace o tom, že toto zařízení bylo vyzkoušeno na letounech Su-35 a Mig-35. Jedná se o vylepšení Su-27 a Mig-29, které mají výzbroj v gondolách trupu, ne na podvěsnících pod křídly.

První nový stroj s touto technologií má být Mig-39, někdy též označován jako projekt 1.44/1.42 nebo Многофункциональный Фронтовой Истребитель – Multifukční frontový stíhač. Jestliže je F-22 Raptor považován za stíhače 5. generace, MIG-39 se spíše podobá letounům 4,5. generace, jako jsou výše zmiňované stroje Rafale, Typhoon nebo F-15SE. Nicméně to nebrání Rusům prezentovat tento stroj jako lovce Raptorů. Vzhledem k tomu, že Rusové svoji výzbroj vyrábějí především na vývoz, možná se tyto stroje opravdu někdy střetnou, třeba v Číně.

Suchoj PAK FA. Foto: MastermindPrime, Wikipedia
Suchoj PAK FA. Foto: MastermindPrime, Wikipedia

Dalším letounem s prvky stealth, ale od samého začátku koncipovaného jako plnohodnotný stroj 5. generace je projekt Suchoj PAK FA (Перспективный авиационный комплекс фронтовой авиации – Perspektivní letecký komplex frontového letectva). Rusko ho vyvíjí ve spolupráci s Indií. Celý projekt je podobně jako Mig-39 prozatím ve stádiu výroby a testování prototypů.

Další čtení:

Protože při výrobě letounů stealth nevzal nikdo do party Čínu, rozhodla se vyrobit si svůj vlastní stroj páté generace. Letoun pod označením Čengdu J-XX/J-20 už absolvoval první zkušební lety. Z vnějšího pohledu se jedná o křížence mezi Suchojem PAK FA a F-22 Raptorem. Prototyp je vybaven sériovými motory 117S ruské výroby, které mají letounu zaručit nadzvukovou cestovní rychlost bez použití forsáže (podobně jako u F-22 nebo ruských strojů).

Čína zatím svůj Čengdu J-20 příliš neukazuje, na videu jsou proto především fotografie, které se podařilo zachytit:

Když má vlastní projekt stealth Čína, Japonsko nesmí zůstat pozadu. Zřejmě z toho důvodu vzniknul koncept Mitsubishi ATD-X , který je zatím ve stádiu výroby technologického demonstrátoru. Na papíře je též koncept projekt neviditelného letounu KAI KF-X , který vzniká ve spolupráci Jižní Koreje a Indonésie. Termín realizace někdy kolem roku 2020.

Další čtení:

Bezpilotní stealth

Z pohledu amerického letectva bude F-35 Lighting II zřejmě posledním strojem, který na své palubě ponese pilota. Budoucnost má být v dronech, bezpilotních strojích. Ty už létají a jsou ve svých misích velmi úspěšné. Nemyslím tím jen známé Predátory nebo Reapery, ale i stroj, který dostal přezdívku Beast of Khandahar .

Ve skutečnosti se jedná o průzkumné letadlo RQ-170 Sentinel, výsledek na informace velmi skoupého projektu firmy Lockheed Martin. Tento stroj je primárně určen ke špionáži, o nesené výzbroji nejsou žádné zprávy. Jistý je jeho významný podíl při zabití nejhledanější teroristy bin Ládina v jeho domě na území Pákistánu.

Nový pozemní a námořní útočný letoun zřejmě vznikne na základě projektu UCAV X-47 . Má se jednat o vysoce autonomní bezpilotní stroj typu stealth s taktickým doletem 3 200 km, schopný operovat z pozemních základen i z letadlových lodí. Na palubě může ve dvou pumovnicích nést až čtyři tuny výzbroje.

Northrop Grumman X-47B. Foto: gpjt, Wikipedia
Northrop Grumman X-47B. Foto: gpjt, Wikipedia

Na podobných projektech pracují i na druhé straně Atlantiku. Například zbrojovka BAE nedávno odhalila svůj koncept stealth pod označením Taranis. Rusové jsou v podobném stádiu projektu se svým Mig Skat (rusky Rejnok).

Další čtení o bezpilotních stealth:

Mig Skat, tedy spíše jen jeho model, se objevil na letecké výstavě:

Zdá se, že nám brzy bude létat nad hlavou celá řada vysoce autonomních bezpilotních bojových letadel, schopných nést na své palubě jaderné zbraně. Kdy že se měl probudit Skynet, počítač, který rozpoutá válku strojů proti lidem? V X-47, Taranisu nebo Skatu určitě najde velmi výkonné a velmi vražedné bojovníky.

Podívejte se na weby výrobců letounů stealth:

Nejčtenější