Krvavý puč šimpanzů skončil smrtí vůdce

Jaroslav Petr  |  Příroda

Čtveřice šimpanzích samců se spolčila proti vůdci tlupy a zavraždili ho.

Na seznam schopností sdílených člověkem a šimpanzi přibylo i spiknutí proti vůdci a krvavý puč. Vědci přistihli šimpanze ve volné přírodě při komplotu, který skončil kolektivní vraždou.

Krutí lidoopi

Šimpanzi nejsou žádná neviňátka. Dospělý šimpanz váží jen polovičku toho, co dospělý muž, ale má čtyřikrát větší sílu. Těžká zranění a celoživotní zmrzačení lidí, kteří se stali oběti útoku těchto lidoopů, mluví dostatečně výmluvnou řečí. Také mezi sebou dokážou být šimpanzi velmi krutí.

Zoolog John Mitani pozoroval šimpanze v národním parku Kibale při válce, která skončila vyhubením samců konkurenční tlupy a připojením území poražených k teritoriu vítězů. Při jiných příležitostech byly samice šimpanzů přistiženy při zabití mláděte a dokonce i při kanibalismu. Stefano Kaburu z britské University of Kent přistihl šimpanze poblíž tanzanijského jezera Tanganika při velmi vzácném aktu násilí.

Svržený vůdce

V roce 2007 se stal vůdcem tlupy šimpanzů u jezera Tanganika samec Pimu. Konec jeho vlády v říjnu 2011 nastal za zcela mimořádných okolností. Naštěstí je Kaburu zachytil na video a získal tak nezvratný důkaz. Pozorování zveřejnil ve vědeckém časopise American Journal of Primatology.

Hned ráno se Pimu dostal do konfliktu s jedním z podřízených samců. Pimu zahnal vzpurného samce na útěk. Vzápětí ho ale napadla čtveřice jiných samců. Spojenými silami vůdce tlupy přemohli. Tloukli jej, kousali ho do rukou i nohou. Nakonec zůstal Pimu ležet mrtvý.

Kiburu provedl pitvu mrtvého šimpanze a nezvratně potvrdil, že příčinou smrti byla zranění způsobená jinými šimpanzi.

Vůdčí samec má prakticky neomezenou nadvládu nad tlupou a tím si zajistí výhradní právo na páření se samicemi. Samci tak mají velmi dobrý důvod k puči a svržení vůdce. Tlupa ale čelí útokům sousedních tlup a to nutí samce ke spojenectví. Obvykle se jim daří najít rozumný kompromis. O vůdčí pozici soupeří jen do té míry, aby neohrozili fungování tlupy.

Tlupa ovládaná Pimuem žila osamoceně. V sousedství nežijí konkurenční tlupy šimpanzů. To zřejmě přispělo k vyšší ochotě podřízených samců k útoku na vůdce.