Kosmická loď Orion se připravuje k prvnímu letu

Petr Kubala  |  Vesmír
Kresba lodi Orion s posledním stupněm rakety Delta IV-Heavy při prvním testovacím letu. Credit: NASA

Na Floridu doputoval základ první kabiny lodi Orion, která by měla v roce 2014 absolvovat nepilotovaný let do vesmíru.

Ze smělých plánů prezidenta Bushe zbylo po nástupu Baracka Obamy jen torzo. Z celého programu Constellation zůstala prakticky jen kosmická loď Orion s ne zcela nejasným zadáním. Má být zálohou pro lety k Mezinárodní kosmické stanici, pro let k Měsíci a v budoucnu snad i k Marsu.

Rakety Ares z původního programu byly zrušeny a nahradí je jeden univerzální nosič s poněkud méně romantickým názvem SLS (Space Launch System). Ten se nepodobá bývalému programu raketoplánů (STS) jen svou zkratkou. Z legendárních raketoplánů si raketa bere mimo jiné i vnější palivovou nádrž, která bude použita jako základ rakety, přídavné rakety SRB a motory raketoplánu SSME. SLS by měla na nízkou oběžnou dráhu vynést nejméně 70 tun a její výška bude více jak 100 metrů.

Start rakety SLS v představách malíře. Credit: NASA
Start rakety SLS v představách malíře. Zdroj: NASA

SLS bude k dispozici v různých konfiguracích a do vesmíru by se měla poprvé vydat v roce 2017 a to ve velkém stylu. Cílem bude nepilotovaný oblet Měsíce. O dva roky později by mělo dojít k pilotovanému obletu našeho kosmického souseda. Tedy jakési déjà vu mise Apolla 8 z Vánoc 1968. Samozřejmě za předpokladu, že se do té doby nezmění nálada v Bílém domě a SLS neskončí jen na papíru.

Ve stopách Apolla

Zatímco motory SLS zaburácejí nedříve za pět let, Orion čeká premiéra už v roce 2014. Do vesmíru ji vynese již dostupná raketa Delta IV-Heavy. První let Orionu s označením ETF-1 bude samozřejmě bezpilotní. Raketa vynese Orion do výšky zhruba 5 700 km a po dvou obletech se kosmická loď vrátí na Zemi.

Torzo kabiny pro ETF-1 koncem června dorazilo do Kennedyho vesmírného střediska, kde se do ní zakousnou technici a budou ji připravovat k prvnímu letu.

Kabina Orionu pro první let. Credit: NASA, Gianni Woods
Kabina Orionu pro první let. Zdroj: NASA, Gianni Woods

Orion bude koncepčně podobný kosmické lodi z programu Apollo. Bude samozřejmě větší a modernější. Loď se skládá ze dvou základních částí: konického návratového modulu a válcové servisní části. Orion má být schopen přepravovat nejméně 4 astronauty, kteří budou mít k dispozici necelých 9 metrů krychlových prostoru.