Kde si dává rande „velký bílý“?

Jaroslav Petr  |  Příroda

Pacifičtí žraloci lidožraví si dávají dostaveníčka v „mořské kavárně“ White Shark Café.

O žralocích lidožravých (Carcharodon carcharias ) byly natočeny desítky filmů, které téměř každý dobře zná. Přesto je život tohoto mořského predátora obestřen mnoha tajemstvími. Vědci například netuší, kde se „velcí bílí“ – jak se žralokům lidožravým také přezdívá – setkávají k námluvám a páření. Teď se jim dostali na stopu.

Žraloci na cestách

Tým biologů vedený Salvadorem JorgensenemMonteray Bay Aquarium sledoval více než 50 různých žraloků lidožravých pomocí přístrojů, jež se na přechodnou dobu připevní žralokovi na tělo. Následně pak přístroj v pravidelných intervalech zaznamenává polohu žraloka, hloubku, v jaké se zvíře nachází, a také teplotu okolní vody. Po čase se přístroj uvolní a vyplave na hladinu, odkud odvysílá data přes satelit. Vědci tak získají přehled o aktivitách sledovaného žraloka.

Ze záznamů o pohybu jednotlivých žraloků se toho o jejich společenském životě mnoho nevyčte. Jorgensen však dal dohromady záznamy všech sledovaných „velkých bílých“. A najednou před ním vyvstal plastický obraz žraločích aktivit.

Zastávka v „kavárně“

Pacifičtí „velcí bílí“ putují během roku mezi kalifornským pobřežím a Havají. Na obou místech intenzivně loví. Při přesunech plují při hladině. Zhruba v půli cesty mezi Kalifornským poloostrovem a Havají se nachází místo, kde se žraloci – samci i samice – rádi na čas zastaví.

V oblasti označované jako White Shark Café (cosi jako „kavárna žraloků lidožravých“) jsou samice poměrně pasivní. Zato samci tu vyvádějí psí kusy. Potápějí se až do hloubky půl kilometru a zase rychle vyplouvají na hladinu. Za den stihnou kolem 150 ponorů, což je musí stát mnoho sil.

Jak píšou Jorgensen a spol. ve vědeckém časopise PLoS ONE, je vysoce pravděpodobné, že White Shark Café slouží „velkým bílým“ jako místo pro námluvy a páření. Samci tu okázale demonstrují svou sílu a samice si vybírají z přehlídky nápadníků toho nejlepšího.