Kde se vzala, tu se vzala – další bludná planeta

Petr Kubala  |  Vesmír

Astronomové hlásí objev dalšího objektu planetární hmotnosti, který neobíhá kolem žádné hvězdy.

Říkejme jim pracovně bludné planety. Je samozřejmě otázkou, zda objekt bez hvězdy označovat za planetu, ale univerzální definice tohoto pojmu bohužel neexistuje a vesmíru je to konec konců jedno.

Existence bludných planet byla nejdříve předpovězena teoreticky. V rodícím se planetárním systému dochází k různým gravitačním interakcím, při kterých může být jedna z planet vyhozena ven. Podle českého astronoma Davida Nesvorného podobný osud potkal i jednu z plynných planet v mladé Sluneční soustavě.

Nedávno vyšla studie, podle níž mohou planety vznikat i zcela samostatně bez účasti hvězd. Mezinárodní tým astronomů použil tři přístroje: 20 m teleskop observatoře Onsala ve Švédsku, New Technology Telescope (Chile) a APEX (Chile) a pozoroval mlhovinu Rosetta v rádiové, infračervené a submilimetrové části spektra.

Rosettu nalezneme v souhvězdí Jednorožce ve vzdálenosti 5 000 světelných let. Vědci se zaměřili na oblaka plynu zvaná globulettes. Jedná se o malé, kompaktní a husté molekulární shluky vystřelené z mlhoviny rychlostí až 80 000 km/h. U některých globulettes byla pozorována hustá jádra. V těchto případech je možné, že dojde k zhroucení plynu a vzniku planety nebo hnědého trpaslíka podobným mechanismem, kterým vznikají hvězdy.

Nejnovější bludná planeta PSO J318.5-22. Credit: N. Metcalfe & Pan-STARRS 1 Science Consortium
Nejnovější bludná planeta PSO J318.5–22. Credit: N. Metcalfe & Pan-STARRS 1 Science Consortium

První bludné planety

V roce 2011 byl představen možný objev několika objektů o hmotnosti Jupiteru, které se pohybují volně v kosmickém prostoru a neobíhají kolem žádné hvězdy. K jejich objevu byla použita metoda gravitačních mikročoček vycházející s teorie relativity. Bludné planety svou gravitací zesílily světlo vzdálených hvězd.

Objev těchto bludných planet byl později zpochybněn. Na druhou stranu se však podařilo přímým zobrazením nalézt objekt CFBDSIR2149–0403, který je s velkou pravděpodobností členem pohybující se skupiny AB Doradus. Jde o skupinu hvězd přibližně stejného stáří (50 až 120 milionů let), které vznikly zřejmě z jedné mlhoviny a pohybující se vesmírem společně s hvězdou AB Doradus v Mečounovi.

CFBDSIR2149–0403 má teplotu 650 až 750 Kelvinů a odhadovanou hmotnost 4 až 7 Jupiterů.

Bludná planeta v představách malíře. Credit: MPIA/V. Ch. Quetz
Bludná planeta v představách malíře. Credit: MPIA/V. Ch. Quetz

Nový objev

Nejnovější přírůstek je podobný tomu předešlému. Bludná planeta PSO J318.5–22 je členem pohybující se skupiny hvězd. V tomto případě se jedná o skupinu nazvanou podle hvězdy beta Pictoris. PSO J318.5–22 byl objeven dalekohledem Pan-STARRS na Havaji, má hmotnost 6,5 Jupiterů a najdeme ho pouhých 80 světelných let od nás. Podle autorů studie je teplota tělesa zhruba 1200 K. Odhad stáří 8 až 20 milionů let vychází z předpokládaného věku celé skupiny.