Kde Bůh u našeho souseda dělil nulou

Petr Kubala  |  Vesmír
Zdroj: CC BY 2.0 Adam Evans

Kosmický dalekohled Chandra našel velké množství nových černých děr v galaxii M31.

Galaxii v Andromedě alias M31 asi není nutné příliš představovat. Soused naší Galaxie se nachází 2,5 milionů světelných let od nás a za dobrých podmínek ho uvidíte na obloze i pouhým okem. M31 je stejně jako naše domovina spirální galaxií a to dokonce nejbližší. Není proto divu, že je vděčným cílem astronomických pozorování všeho druhu.

V astronomické literatuře bychom našli celkem 9 možných objevů černých děr v M31. Nová studie tento počet významně rozšířila.

Rentgenovým zářením na černé díry

Už přes 14 let pracuje na oběžné dráze kosmické rentgenové oko Chandra. Celkem 152 pozorování dalekohledu z posledních 13 let použil tým vědců k tomu, aby v galaxii M31 našel 26 nových kandidátů na černou díru. Jedná se o největší počet černých děr, které byly dodnes nalezeny mimo naši Galaxii.

Galaxie v Andromedě ve viditelném záření a detail v rentgenové části spektra. Žlutá kolečka označují kandidáty na černé díry.
Galaxie v Andromedě ve viditelném záření a detail v rentgenové části spektra. Žlutá kolečka označují kandidáty na černé díry.

Černých děr existuje celá řada. Vědci dnes už nepochybují o tom, že v srdci Galaxie sedí supermasivní černá díra. Ty nově objevené jsou ale daleko menším kalibrem. Jejich hmotnost se pohybuje mezi 5 až 10 hmotnostmi Slunce a vznikly zhroucením dávné velmi hmotné hvězdy.

Sedm z celkového počtu 35 černých děr se nachází do vzdálenosti jen 1000 světelných let od centra galaxie. Osm z již dříve objevených černých děr je spojeno s kulovými hvězdokupami.

Rentgenové záření je tradičním lovcem černých děr. Přestože nejsou vidět, můžeme je pozorovat tak, že sledujeme vysoce zahřátý materiál krátce před tím, než ho černá díra pohltí.

Zdroj: http://chandra.harvard.edu