Kanál Discovery má vlastní obří dalekohled

Petr Kubala  |  Vesmír
Credit: Lowell Observatory

Už o tom nechceme jen natáčet, chceme být u toho – tak nějak by se dal uvést dalekohled, který počátkem září zahájil provoz v Arizoně.

Discovery Channel asi není třeba příliš představovat. Dostupný je už nějaký ten pátek také českým divákům prostřednictvím satelitních nebo kabelových operátorů. Slavný televizní kanál o vědě a technice byl spuštěn v roce 1985 a v dnešní době je dostupný ve 170 zemích světa a 33 jazycích. Discovery Channel provozuje společnost Discovery Communications, která je nově také hrdým spolumajitelem astronomického přístroje.

Discovery Channel Telescope. Credit: Lowell Observatory, Jonathan Wilkendorf

Discovery Channel Telescope (DCT) není žádný drobeček, který by pracoval někde na střeše či dvorku televizní společnosti. Se svým průměrem 4,5 m je pátým největším dalekohledem v kontinentální části USA. DCT se nachází ve výšce 2300 metrů poblíž Happy Jack v Arizoně.

Ostrý provoz zahájen

Kromě Discovery Communications se na jeho stavbě a provozu podílí Lowellova observatoř. Stavba v hodnotě 53 milionů dolarů započala v roce 2006 a dokončena byla na počátku letošního roku. V dubnu DCT přijal první světlo hvězd a počátkem září byl odstartován jeho ostrý provoz.

Spirální galaxie M109 – jeden z prvních snímků z DCT. Credit: Lowell Observatory
Spirální galaxie M109 – jeden z prvních snímků z DCT. Credit: Lowell Observatory

DCT se zaměří na hledání a výzkum potencionálně nebezpečných objektů křižujících blízko Země, ale také na tělesa z Kuiperova pásu daleko za dráhou Neptunu. V jeho hledáčku by se měly objevit také galaxií nebo hvězdy.

Ve výzbroji DCT bude trojice vědeckých přístrojů (kamera, dva spektrografy) pro práci ve viditelném a infračerveném světle. Kromě toho by měl být na DCT přemístěn spektrograf pro viditelné záření DeVeny, který je momentálně instalován na 1,8 m Perkins Telescope.