Kalifornie schválila provoz aut bez řidiče

Karel Javůrek  |  Technika

Legislativní podpora automobilů bez řidiče se již rozšířila do dalšího státu, do Kalifornie. Blíží se konec lidského řízení.

Výkon počítačů se začíná v mnoha oblastech rovnat schopnostem lidského mozku. Specializované oblasti se začínají spojovat a vytvářet komplexní systémy. Jedním takovým je i automatické řízení vozidla v reálném prostředí, na skutečných silnicích.

Auta bez řidiče mohou jezdit v Nevadě i Kalifornii

V minulém roce jsme psali o tom, že se Nevada stala prvním státem, kde mohou jezdit auta bez řidiče. Guvernér Kalifornie Jerry Brown před několika dny oznámil legislativní podporu automaticky řízených automobilů také pro tento stát.

Jak informoval deník The Orange County Register, dle slov samotného Browna jsme svědky vědeckofantastické představy a technologie, která se nyní stává realitou.

Zapracování aut bez řidiče do nových zákonů by mělo proběhnout do roku 2015. Do té doby bude muset být za volantem i tohoto automatického auta stále i člověk.

Vývojářský tým Googlu, který má zatím nejpokročilejší systém pro automatické řízení vozidla bez lidského řidiče, vede jeden z nejlepších expertů na umělou inteligenci – Sebastian Thrun. Google jezdí v rámci testování a učení se svými „Google Car“ již přes dva roky, také po Kalifornii. Jezdí v různých podmínkách, dešti, mlze, během různých ročních období a všemi trasami. Systém se tak učí jezdit nejen na dálnicích, ale i v úzkých uličkách, v městských zácpách i odlehlejších místech.

Počítač řídí bezpečněji než lidé

Google před měsícem prozradil, že jeho systém bez řidiče najezdil po San Francisku, Los Angeles a Sillicon Valley téměř půl milionu kilometrů bez jediné nehody.

Google ale zmínil, že systém potřebuje ještě zdokonalit v některých kritických oblastech. Jedná se například o jízdu na zasněžených silnicích, řešení situace při různých druzích dopravních omezení či stavbách na silnici a podobně. To vše je ale pouze otázkou času a učení umělé inteligence. Dle šéfa Googlu Sergeye Brina automatické automobily v budoucnu výrazně sníží počet nehod a zlepší pohodlí života.

Ze začátku bude muset být i za volantem automaticky řízeného auta člověk
Ze začátku bude muset být i za volantem automaticky řízeného auta člověk

Systém Googlu bude platforma, kterou implementují různé automobilky

Google u automobilů chystá podobný přístup jako u svého operačního systému Android, který nabízí výrobcům mobilních počítačů. Dle zdrojů totiž Google spolupracuje s různými automobilkami a výrobci samotného počítačového hardwaru. Chystá se dodávat kompletní řešení, které si mohou výrobci automobilů licencovat a implementovat do svých vozů.

Platforma se tak může během několika let velmi rychle rozšířit do automobilů různých značek. Mezi prvními by prý měly být značky Volkswagen (jak víme, má pod sebou Škodu), Toyota nebo Lexus.

Google se díky své současné aktivitě snadno může stát hlavním a největším dodavatelem tohoto systému. Podobně jako u jiných podobných technologií (viz třeba mapy) platí i zde, že kdo přijde první a bude se učit déle, zpočátku snadno zvítězí. Roky učení a vylepšování umělé inteligence nelze přeskočit žádným geniálním algoritmem.

Podívejte se, co dnes umí auta Googlu „bez řidiče“:

Sdílená auta a aktualizace vzduchem

Systém se zjednodušeně skládá z počítače, který je složen ze dvou identických kopií. V případě výpadku jednoho systému je připraven záložní, který může okamžitě převzít řízení. Hardware počítače s nějakou formou operačního systému je napojen na jednotlivé senzory na autě, které předávají data o okolí (kamery, lasery, infračervená čidla a podobně).

Jako u každé nové technologie lze očekávat postupné aktualizace systému, které budou opravovat jeho chyby a zlepšovat jeho funkčnost a dovednost.

Lze také předpokládat hromadný sběr dat, který Google použije k dalšímu zlepšování umělé inteligence a algoritmů. Výjimečnou situaci, kterou „zažije“ systém v automobilu třeba v Austrálii, bude v rámci aktualizace schopný vyřešit i automobil na druhé straně planety. Protože ji už bude „znát“.

Za několik let budeme mít v mobilních sítích rychlosti v řádu stovek megabitů za sekundu, takže přenos dat nebude technologický problém. Navíc není nutné přenášet vše okamžitě – stačí pravidelné aktualizace třeba přes bezdrátovou síť v garáží nebo na čerpacích stanicích.

Google již testuje svůj systém v hybridních automobilech Toyota Prius a nově i v Lexusu RX 450h
Google již testuje svůj systém v hybridních automobilech Toyota Prius a nově i ve voze Lexus RX 450h

Automobil bude v takovém systému identifikován, bude známá jeho poloha. Postupně se proto dočkáme také optimalizace provozu. Auta budou vědět jedno o druhém a lépe se dokážou rozmístit do silniční sítě tak, aby vznikalo méně kolon. V této době už ale samozřejmě nebude možné, aby řídil člověk. Tolik informací už nebude schopný pochopit a zpracovat.

Jistě budou úspěšné platformy pro sdílení aut. Většina lidí totiž vůz nepotřebuje každý den a celý den. Stání na parkovacích místech je přitom velmi neefektivní. Bude se tak jednat o pokročilou formu sdílení automobilů, která bude výrazně levnější, než když si člověk pořídí vlastní, pouze pro osobní potřebu.

Čtěte také:

Nejčtenější