Kalendárium

19. října 1943 byl objeven Streptomycin – antituberkulotikum, tedy antibiotika pro léčbu tuberkulózy. Získává se z plísně Streptomyces griseus a používá se pro něj zkratka STR či STM.

18. října 1954 firmou Texas Instruments byl vyroben první tranzistorový rozhlasový přijímač.

17. října 1604 pozoroval astronom Johannes Kepler mimořádně jasnou hvězdu v souhvězdí Hadonoše. Šlo o supernovu SN 1604, poslední pozorovanou supernovu v naší galaxii. Jejím pozůstatkem je mlhovina vzdálená od nás asi 20 000 světelných let

16. října 1946 bylo oběšeno deset nacistických válečných zločinců, odsouzených v Norimberském procesu.

Byli to: Joachim von Ribbentrop – říšský ministr zahraničních věcí
Wilhelm Keitel – polní maršál a náčelník štábu vrchního velitelství
Ernst Kaltenbrunner – polní maršál a šéf bezpečnostní služby
Alfred Rosenberg – ministr pro okupovaná východní území, filozof strany
Hans Frank – guvernér Polska
Julius Streicher – majitel a vydavatel protižidovského listu Der Stürmer
Fritz Sauckel – zmocněnec pro nasazení pracovních sil
Alfred Jodl – náčelník Operačního štábu Vrchního velitelství brané moci (OKW, Oberkommando der Wehrmacht)
Wilhelm Frick – ministr vnitra a říšský protektor v Čechách a na Moravě
Arthur Seyss-Inquart – guvernér Rakouska a Nizozemský komisař.

15. října 2003 vyslala Čína do vesmíru svého prvního kosmonauta. Jang Li-wej kroužil v lodi Šen-čou 5 kolem Země 21,5 hodiny. 16. října úspěšně přistál na území Vnitřního Mongolska. Loď Šeng-čou vychází z koncepce sovětského Sojuzu, ve však větší a její orbitální modul má tvar válce. Na oběžnou dráhu ji vynáší raketa Čchang Čeng CZ-2F.

14. října 1947 při letu nad základnou Muroc Army Air Field (dnešní Edwards Air Force Base) překonal Charles Elwood „Chuck" Yeager na letounu Bell X-1 rychlost zvuku. Zajímavé je, že dva dny před letem při jízdě na koni spadl a zlomil si dvě žebra. Ve strachu, že bude nahrazen, se šel léčit k veterináři do nedalekého města a o svém zranění řekl jen své manželce a příteli pilotu Jacku Ridleymu. V den letu měl takové bolesti, že nedokázal sám zavřít dveře letadla a musel si pomoci pákou uříznutou ze starého smetáku. Atmosférický raketoplán Bell X-1 měl tvar projektilu, lichoběžníkové křídlo a čtyřkomorový motor XLR-11 spalující líh a kyslík.

13. října 1903 v Bohumíně byl zahájen provoz parní tramvaje. Při této příležitosti byl ukončen provoz koňské tramvaje.

12. října 1964 Sovětský svaz vypustil z kosmodromu Bajkonur Voschod 1 – první kosmickou loď s vícečlennou posádkou. Zároveň se jedná o první let bez skafandrů.

11. října 1968 Program Apollo: Start lodě Apollo 7, první s lidskou posádkou v tomto programu. Apollo 7 byl první uskutečněný pilotovaný let (11. října 1968 – 22. října 1968) v rámci programu Apollo, první americký let do vesmíru s tříčlennou posádkou, první pilotovaný let s použitím rakety Saturn 1B a první let americké kosmické lodi, ze kterého se uskutečnil přímý televizní přenos.

10. října 1983 přistála sonda Věnera 15, která mapovala (spolu s Veněrou 16) severní polokouli až 30 stupňů od severního pólu (s rozlišením 1–2 km). Program Věnera byla série sovětských meziplanetárních sond k Venuši.

9. října 1943 zemřel Pieter Zeeman, holandský fyzik, který v roce 1902 obdržel, společně s Hendrikem Lorentzem, Nobelovu cenu za fyziku za výzkum vlivu magnetismu na záření. V roce 1896 objevil štěpení spektrálních čar zdroje při působení magnetického pole. Tento jev byl po něm nazván Zeemanovým jevem.

8. října 1940 se zřítil se svým letadlem Hurricane Josef František – český stíhací pilot a letecké eso polského letectva ve druhé světové válce. Během jednoho měsíce dosáhl 17. ověřených sestřelů a stal se tak nejlepším spojeneckým pilotem bitvy o Británii. Důvody jeho havárie nejsou známy. Za svého života i po smrti byl oceněn mnoha vyznamenáními, např. řádem Virtuti Militari (Vojenské cti) 5. stupně, dvakrát obdržel britskou Distinguished Flying Medal se stužkou (tedy podruhé udělenou) jako vůbec první cizinec. Byl pohřben na hřbitově polského letectva v Northwoodu.

7. října 1959 sovětská sonda Luna 3 odeslala pomocí rádiových vln první fotografie odvrácené strany Měsíce. Způsob získání fotografie byl extrémně složitý. Sonda nejdříve vyfotografovala povrch Měsíce, pak byl snímek automaticky vyvolán, a teprve následně nasnímán (naskenován) snímací elektronkou a odeslán. Přestože byly snímky extrémně rozmazané, bylo na nich možné určit některé detaily povrchu. Tehdy dostaly svůj název Mare Moscovrae (Moskevské moře) a Mare Desiderii (Moře Snů).

6. října 1981 byl spáchán úspěšný atentát na egyptského prezidenta Anvara as-Sádáta. Egypt byl za jeho vlády otevřený západu, do země proudil příliv západního kapitálu a v očích fundamentalistických muslimů byl Sádát vnímán jako zrádce Islámu. Jeho vraždu zorganizoval Khaled Islambouli.

5. října 1930 při letu nad Francií narazila do kopce britská vzducholoď R-101. Na její palubě tehdy zemřelo 48 lidí. R-101 byla dlouhá 237 metrů, na palubě měla 50 kajut, umývárny a dokonce také azbestovou kuřárnu. Stavba britských armádních vzducholodí měla být odpovědí na německé Zeppeliny.

5. října 1914 došlo k prvnímu leteckému souboji. Posádka francouzského bombardéru Voisin III – seržant Joseph Frantz a kaprál Louis Quenault – sestřelila německý letoun Aviatik B II. V této době ještě letadla nepoužívala synchronizované kulomety, a proto byl Voisin III i za cenu snížení rychlosti postaven v uspořádání s tlačnou vrtulí.

4. října 1883 vyjel na svou první jízdu Orient Express. Tato železniční linka vedla z Paříže do Istanbulu, ale v následujících letech několikrát změnila trasu a končila také například v Bulharské Varně nebo v Aténách. Také místo, odkud vyjížděla, bylo přemístěno až do Londýna. Orient Expres se časem stal literárním symbolem zhýralosti a intrik. Objevuje se například už v knize Dracula od Brama Stokera nebo v detektivce Vražda v Orient Expresu od Agathy Christie. Jméno Orient Expres bylo dokonce natolik slavné, že i v USA vznikla obdoba podobné služby s poněkud nelogickým názvem American Orient Expres.

4. října 2004 překonala soukromá kosmická loď SpaceShipOne podruhé v pěti dnech hranice vesmíru (Kármanova hranice) a získala tak cenu Ansari X Prize v hodnotě 10 milionů dolarů. Při tomto letu pilotoval raketoplán SpaceShipOne jednapadesátiletý pilot William Brian Binnie.

3. října 1942 byla u vesnice Peenemünde v Německu poprvé úspěšně odpálena raná balistická raketa V-2. Jednalo se o jednu z tajných Hitlerových zbraní, kterými Němci chtěli zvrátit výsledek války. Raketa V-2 byla první bojově nasazenou kapalinovou balistickou střelou s inerciální navigací.

2. října 1608 si nechal patentovat holandský optik Hans Lippershey první dalekohled. Lippersheyovy poznatky poté využil italský vědec Galileo Galilei a pomocí zdokonaleného dalekohledu, složeného ze spojky a rozptylky, učinil řadu převratných objevů, jako jsou např. Jupiterovy měsíce, nebo skvrny na Slunci.

1. října 1964 byl zahájen provoz vysokorychlostních vlaků Šinkanzen. Trať vedla mezi dvěma největšími japonskými velkoměsty – Tokiem a Ósakou. Za tři roky od začátku provozu přepravila 100 miliónů cestujících. V současné době se síť vysokorychlostních železnic Šinkanzen skládá z osmi tratí a spojuje většinu důležitých japonských velkoměst na ostrovech Honšú a Kjúšú. Nejvyšší dosahovaná rychlost vlaků je 300 km/h.

30. září 1870 se narodil francouzský fyzik a nositel Nobelovy ceny za fyziku Jean Baptiste Perrin. Proslul výzkumem nespojitých stavů hmoty, zejména objevem sedimentační rovnováhy, čímž dokázal teorii o atomové struktuře hmoty.

30. září 1929 vzlétl první pilotovaný raketoplán v historii silou vlastních motorů. Šlo o raketový kluzák Opel-Hatry RAK 1 postavený právě pro tento účel Juliem Hatrym na přání Fritze von Opela a Maxe Valiera. Pohon obstarávalo 16 raketových motorů na pevné palivo, které dodal továrník a pyrotechnik Friedrich Sander. Pilotem byl Fritz von Opel. Jen 1,5 km dlouhý let proběhl dobře, ale při tvrdém přistání byl stroj poškozen.

29. září 1954 poprvé vzlétl americký stíhací letoun McDonnell F-101 Voodoo. Letoun byl původně navržen jako doprovodný stíhač dlouého doletu pro bombardéry B-36. V letectvu USA sloužil jen krátce a bojově byla nasazena jen průzkumná verze RF-101A ve Vietnamu a také během Kubanské krize.

28. září 1931 byla otevřena Zoologická zahrada hl. m. Prahy, tehdy ještě jako staveniště na ploše 24 hektarů. O její vznik se nejvíce zasloužil její první ředitel prof. Janda. První stavbou byla administrativní budova u vchodu a voliéra dravců, která se nedochovala – v roce 1967 se zřítila pod nánosy sněhu.

27. září 1908 továrna Henryho Forda postavila nejslavnější automobil historie Ford model T. Stal se prvním „lidovým“ automobilem na světě. Ford dosáhl nízké ceny 825 dolarů díky pásové výrobě a unifikaci. Dokonce i výběr barev se podřídil snaze vytvořit co nejlacinější automobil. „Zákazník může automobil Ford T dostat v jakékoli barvě, bude-li to černá“, říkal Henry Ford. Původně byla Fordy T navrženy v barvě červené, ale černá barva se snadněji nanášela, nemusela se obnovovat a a časem nebledla. Do roku 1916 se tak podařilo Fordovi snížit cenu až na 360 dolarů. Díky nízké ceně se z modelu T stal nejprodávanější automobil první poloviny 20 století. Celkem jich zákazníci koupili 15 milionů.

26. září 1960 se v Chicagu uskutečnila vůbec první televizní debata s kandidáty na prezidentský úřad USA mezi J.F. Kennedym a R. Nixonem.

25. září 1920 skončila bitva na řece Němen, druhá největší bitva rusko-polské války. Na polské straně stála armáda čítající asi sto tisíc mužů a vedená Józefem Piłsudskim, na straně druhé početně stejná, demoralizovaná a špatně vybavená Rudá armáda pod velením Michaila Tuchačevského. Rudá armáda neměla letectvo, Poláci disponovali několika letadly a měli navíc převahu v dělostřelectvu. Vše skončilo obklíčením a totální porážkou Rudé armády, která musela přistoupit na příměří. Byl uzavřen Rižský mír, který akceptoval polské požadavky v Ukrajině a Bělorusku.

24. září 1948 Soičiro Honda založil firmu Honda Motor Company, Ltd. Je největším výrobcem motocyklů na světě a současně největším výrobcem motorů dle objemu produkce. V roce 2008 byla Honda pátou největší automobilkou na světě.

23. září 1916 zahájen provoz elektrické tramvaje v Bohumíně. Stalo se tak s vypůjčeným vozem Slezských zemských drah. Zároveň byl ukončen osobní provoz parní tramvaje.

22. září 1791 se narodil významný anglický fyzik a chemik Michael Faraday. Dal teoretický základ elektromotorů a dynam – v roce 1831 objevil elektromagnetickou indukci, magnetické a elektrické siločáry.

21. září 1937 byla vydána dobrodružná kniha Hobit aneb cesta tam a zase zpátky (v originálu The Hobbit, or There and Back Again), spisovatele J.R.R.Tolkiena. Úspěch knihy inspiroval autora k napsání pokračování s názvem Pán prstenů.

20. září 1633 byl Galileo Galilei souzen inkvizicí za učení, že Země obíhá kolem Slunce. Výklad principů sluneční soustavy se tehdy ještě opíral o představu Klaudia Ptolemaia který předpokládal, že planety i Slunce obíhají kolem Země. V té době už byl přijímán názor, s nímž přišel Tycho de Brahe, že kolem Země obíhá jen Slunce a Měsíc, zatímco ostatní planety obíhají okolo Slunce. Heliocentrický názor byl ale ještě považován za příliš kacířský.