Kalendárium

23. července 1871 V celé monarchii byl zaveden metrický systém měr a vah.

22. července 1933 Wiley Post skončil první sólový let kolem světa (začal 15. července).

21. července 1984 rozdrtil na pracovišti v Michiganu tovární robot člověka. Jde o pravděpodobně první úmrtí způsobené robotem.

20. července 1969 dosedl na Měsíc přistávací modul Apolla 11, Neil Armstrong a Buzz Aldrin se stali prvními lidmi, kteří se procházeli na jiném vesmírném tělese.

19. července 1963 překonal testovací pilot Joe Walker na experimentálním raketoplánu X-15 výšku 106 km. Podle pravidel FAI a USAF se tak stal prvním člověkem, který doletěl do vesmíru v raketoplánu.

18. července 1891 byl zahájen provoz první elektrické tramvaje na území Čech. Křižíkova tramvajová linka byla postavena v rámci Jubilejní výstavy a vozila cestující z Letné k pražskému Výstavišti.

17. července 1995 zemřel argentinský pilot a jedna z největších osobností Formule 1 Juan Manuel Fangio, který získal 5 mistrovských titulů – z toho 4 v řadě za sebou (1951, 1954, 1955, 1956, 1957).

16. července 1969 odstartoval z mysu Canaveral Saturn V s expedicí Apollo 11 na cestu k Měsíci. Lunární modul dosedl na jeho povrch o čtyři dny později, ale na první výstup došlo až následující den 21. července.

15. července 1919 zemřel nositel Nobelovy ceny za chemii Hermann Emil Fischer. Nobelovu cenu za chemii získal v roce 1902. Fischer syntetizoval cukry a určil jejich strukturu. Je podepsán i pod řadou jiných syntéz a objevů.

14. července 1965 Na svém průletu kolem Marsu získala sonda Mariner 4 první blízké fotografie jiné planety. Mariner 4 byla čtvrtá americká sonda k Marsu ze série Mariner, která úspěšně proletěla kolem Marsu a odeslala jako první sonda snímky marťanského povrchu. Jednalo se o dvojče sondy Mariner 3, která měla stejný úkol, ale která během mise selhala.

13. července 1977 nastal 25hodinový výpadek elektřiny v New York City (USA), který jasně ukázal závislost naší civilizace na elektřině. Při následujících nepokojích které vypukly především v okrajových čtvrtích bylo zničeno 35 bloků domů vykradeno 134 obchodů bylo vykradeno a 45 z nich zapáleno.

12. července 1971 Byl zahájen provoz na prvním, 21 km dlouhém úseku dálnice D1 z Prahy do Mirošovic.

11. července 1979 dopadla na Zemi americká orbitální laboratoř Skylab. Tato stanice byla vytvořena z posledního stupně rakety Saturn V, nově vyvinutého modulu a solární obzervatoře. Dodnes jde o největší orbitální stanici, kterou USA kdy měly.

10. července 1962 Na oběžnou dráhu byl vypuštěn první komunikační satelit Telstar.

10. července 1938 Howard Hughes obletěl svět za 91 hodin, čímž vytvořil nový rekord.

9. července 1357 Karel IV. údajně položil základní kámen Karlova mostu v Praze.

8. července 1497 Vasco da Gama vyplul na první přímou evropskou výpravu do Indie.

7. července 1839 příjezdem prvního vlaku do Brna byl zahájen provoz na železniční trati Brno – Vídeň (část Severní dráhy císaře Ferdinanda)

6. července 1919 zakotvila v New Yorku vzducholoď R34 po 108 hodin dlouhém letu ze skotského East Fortune. Stala se tak první vzducholodí, která překonala vzdálenost mezi Evropou a Amerikou ve směru východ–západ.

5. července 1687 vydal Isaac Newton knihu Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica. Jsou v ní shrnuty všechny základní premisy, na kterých stojí klasická mechanika včetně Newtonova gravitačního zákona.

4. července 2005 narazil projektil sondy Deep Impact rychlostí 10,2 km/s do jádra komety 9P/ Tempel 1. Experiment získal informace o materiálu kometárního jádra.

3. července 2005 narazil projektil sondy Deep impact rychlostí 10,2 km/s do jádra komety 9P/Tempel 1. Experiment posloužil ke získání informací o materiálu kometárního jádra.

3. července 1886 předvedl Karl Benz veřejnosti svůj první automobil s benzinovým spalovacím motorem – Benz Patent Motorwagen. Byla to tříkolka poháněná čtyřtaktním jednoválcem o výkonu 0,7 kW. Jeho činnost stabilizoval masivní horizontálně uložený setrvačník. Síla motoru byla na kola přenášena převodem s koženým řemenem. Přes nevelkou hmotnost měl spotřebu asi 10 l/100 km.

2. července 1698 si nechal anglický vynálezce Thomas Savery patentovat parní stroj pro čerpání vody z dolů. Šlo o atmosférický stroj nazvaný „Přítel horníků“ pracující na principu podtlaku vytvořeného vstříknutím studené vody do válce naplněného parou. Neměl žádný píst ani pohyblivé části s výjimkou kohoutů.

2. července 1947 došlo k údajné havárii UFO poblíže Roswellu v Novém Mexiku. USAF označila nalezené předměty za zbytky meteorologického balonu.

2. července 1937 zmizeli pilotka Amelia Earhart a navigátor Fred Noonan při pokusu o první oblet světa kolem rovníku na stroji Locheed L-10E Electra

2. července 1900 vzlétla nad Bodamským jezerem první vzducholoď hraběte Ferdinanda von Zeppelina nazvaná LZ-1. Při přistání byla vzducholoď těžce poškozena, ale přesto stála na počátku dlouhé řady vzducholodí nazývaných zepelíny.

1. července 1979 firma Sony zavedla Walkman.

30. června 1905 1905 představil Albert Einstein v článku „On the Electrodynamics of Moving Bodies“ teorii relativity.

29. června 1995 v rámci vesmírné mise STS-71 se raketoplán Atlantis poprvé připojil k ruské vesmírné stanici Mir.

28. června 1914 v Sarajevu spáchán atentát na následníka trůnu rakousko-uherské monarchie Františka Ferdinanda. Byla to záminka k rozpoutání první světové války.

27. června 1925 Firma Laurin & Klement byla sloučena se společností Škoda Auto.

26. června 1945 v San Franciscu byla přijata Charta OSN.

25. června 1876 Bitva u Little Bighornu, v níž Indiáni porazili jezdecký oddíl generála Custera.

24. června 1314 Bitva u Bannockburnu. Skotská armáda vedená Robertem Brucem porazila Eduarda II., čímž Skotsko získalo zpět nezávislost.